"פינגווין" במה בדיוק מדובר ואיך הוא משפיע על קידום אתרים?

הרבה דובר בחודש האחרון על "פינגווין", האלגוריתם החדש של גוגל לטיפול בספאם שהצליח לטרוף את הקלפים בעולם קידום האתרים. הרבה שאלות והנחות נזרקו באוויר בחודש האחרון כדי לנסות להבין מהו האלגוריתם, כיצד הוא פועל ומהן ההשפעות שלו על קידום אתרים בפרט ועל האינטרנט בכלל.

אז מה זה בכלל פינגווין?

ב 24 לאפריל התחילו להתנהל דיונים רבים בפורומים של מקדמי אתרים ובעלי אתרים. רבים מהם הבחינו בשינויים משמעותיים בדירוג במילות מפתח מסוימות כשחלק מהאתרים עלו ורבים אחרים ירדו בדירוג. תחילה הדעה הרווחת הייתה שמדובר בעדכון פנדה נוסף או תקלה כלשהי במנוע החיפוש של גוגל. חלק מהכותבים חששו שמדובר בפילטר חדש שעד אז היה ידוע פשוט כ Over optimization filter. מדובר בפילטר שנחשף כחודש לפני כן על ידי מאט קאטס, ראש מחלקת הספאם בגוגל, במהלך כנס שבו הוא ציין כי גוגל מנסה לאזן בין בעלי אתרים שמשקיעים בקידום לגיטימי ובתוכן לבין אתרים שמבצעים קידום אגרסיבי ובמקרים רבים שחור. ב 25 לאפריל, יום לאחר שהחלה המהומה, נמסר על ידי גוגל בבלוג של החברה שאכן מדובר באותו אלגוריתם עליו דיבר קאטס. הנתונים הראשוניים הצביעו על כך שהאלגוריתם, שבימים הראשונים טרם ניתן לו שם, השפיע על כ 3% מתוצאות החיפוש בגוגל. הנתונים נכון להיום (20.5) דומים ועל פי הבלוג של גוגל האלגוריתם השפיע על כ 3.1% מכלל תוצאות החיפוש. מדובר במספר נמוך משמעותית מהיקף ההשפעה של עדכון הפנדה הראשון אשר השפיע על כ 12% מנפח תוצאות החיפוש.

איך "פינגווין" משפיע עלינו?

כמה ימים לאחר יציאתו של האלגוריתם ניתן לו השם "פינגווין" על ידי גוגל. המטרה המוצהרת של האלגוריתם היא לפגוע בדירוגם של אתרים אשר מפרים את הכללים של גוגל. מדובר באתרים שכאמור משתמשים בקידום אתרים שחור ובשיטות שונות של קידום שמתעלמות מתוכן האתר ועוסקות רק בקידום שלו. יציאתו של "פינגווין" הובילה לתגובות רבות ומעורבות בעולם קידום האתרים ובעולם האינטרנט בכלל. תגובות זועמות במיוחד הגיעו מהודו, שם יצאו המונים לרחובות במחאה על כך שהאלגוריתם החדש יגרום לפיטוריהם של רבים מהם. חברות הודיות רבות עוסקות באספקה של מאמרים ברמה נמוכה, קישורים ומוצרים אחרים אשר הופכים לפחות ופחות רלוונטיים כשגוגל עושה כל מאמץ למנוע שימוש באמצעים אלה. לא רק בהודו נתקפו אנשים בחרדה. בלוגים רבים דיברו על כך שזהו סופו של קידום האתרים וכמה אף נסחפו והכריזו על מותו של האינטרנט. כמובן שקולות אלה אינם מייצגים את המצב כפי שהוא. ה"פינגווין" אכן משנה משמעותית את כללי המשחק. בעלי אתרים ומקדמי אתרים יצטרכו להשקיע הרבה יותר מאמץ בתוכן איכותי ובאתרים בעלי עומק. אתרים שעד כה הסתמכו על דירוג גבוה בזכות שיטות קידום מפוקפקות נפגעו וככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזר את מצבם הקודם. מגוגל עצמה נמסר באחר הפוסטים בבלוג של החברה כי ישנם אתרים רבים אשר לא ניתן יהיה לשחזר את מצבם הקודם. בתגובה לשאלה מה אפשר לעשות במקרה כזה, ענה מאט קאטס: "הקימו אתר חדש".
"פינגווין" יצר באז רציני סביבו עד כדי כך שהשבוע נעשתה עליו כתבה ב Wall Street Journal. הכתבה עוסקת בעיקר בפגיעה שהאלגוריתם גרם לעסקים קטנים ועל ההפסדים שלהם כתוצאה מכך. כמובן שאי אפשר לדעת בוודאות שדווקא האלגוריתם הזה הוא שפגע באותם עסקים, גוגל מעדכנת את אלגוריתם החיפוש שלה על בסיס יומי ובתקופה האחרונה יצאו גם מספר עדכונים לפנדה ושינויים אחרים. למרות זאת נראה שלפינגווין ישנה השפעה רבה על תחום קידום האתרים והחיפוש באינטרנט. השינוי החשוב והמשמעותי ביותר נובע מכך שהוא פוגע בשיטות קידום שחורות (Black hat SEO) ומעודד השקעה בתוכן ובבניית מערך קישורים איכותי וטוב. מוקדם עדיין להכריז מה יהיו התוצאות וההשפעות של פינגווין אולם כבר ברור שהמגמה הולכת לכיוון של קידום אתרים איכותי יותר, בדגש על תוכן מקורי ודגש רב על איכות הקישורים והמקורות שלהם.

גרסה להדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *