סקריפטים הם למעשה טקסט המורכב משורות קוד בשפת תכנות מסוימת (לרוב הסקריפטים יהיו בשפת Java Script). בממשק גוגל אדוורדס מהווים הסקריפטים כלי במערכת האוטומציה אשר מטרתם הינה כפולה - גם לשפר פרמטרים בקמפיין ספציפיים בקמפיין (ציון איכות, מחיר להמרה, התאמת מילות מפתח ועוד) ובמקביל לשפר כמובן גם את תוצאות הקמפיינים בכללותם.
באמצעות שימוש חכם בסקריפטים בממשק האדוורדס ניתן להפוך פעולות רבות שמתבצעות ככלל באופן ידני לאוטומטיות. כל מה שנדרש לעשות הוא להוסיף קוד Java Scriptאשר יהיה מותאם לחשבון מסוים. ככלל, אפשר להשתמש בסקריפטים על מנת ליצור, לערוך, לשנות או להסיר רכיבים שונים בחשבון, זאת על מנת לחסוך זמן יקר בניהול הקמפיין וגם כדי לנהל אותו בצורה טובה ואפקטיבית יותר.
- שימוש בנתונים ממקורות חיצוניים (לדוגמא – מערכת לניהול מלאי או CRM ) כדי לבצע שינויים בחשבון. לדוגמה, ניתן להשתמש בנתוני המרה חיצוניים כדי לבצע שינויים בהצעות מחיר, בהתאמות של מילות נפתח או בנתוני מלאי חיצוניים. מוצר שאיננו נמצא במלאי – אין סיבה להמשיך לפרסם אותו בשלב הזה.
- ביצוע פעולות עבור מרכיבים מרובים בקמפיין. לדוגמה, אם קיימות מילות מפתח אשר במשך תקופה ארוכה לא מניבות המרות אלא קליקים בלבד. ניתן באמצעות סקריפט להשהות אותן באופן גורף או לחילופין לשנות את ההתאמה שלהן.
- ביצוע שינויים מרובים בכל הרכיבים בחשבון מסוים. למשל, אפשר להגדיל ב-40% את הצעות המחיר לקליק עבור כל מילות המפתח שהניבו למעלה מ-1,000 הופעות בשבוע ספציפי.
- אם אתם מנהלים מספר חשבונות דרך חשבון 'מרכז הלקוחות שלי - MCC' תוכלו להפעיל סקריפט אחד בכדי לבצע אופטימיזציה של הצעות מחיר, ליצור דו"חות של מספר מסעות פרסום, ולבצע מעקב על מנת לאתר בעיות שונות (כגון תיקון לינקים שבורים של מודעות או תיקון מילות מפתח שליליות שמתנגשות(.
- מומלץ להפעיל סקריפטים בחשבון שלכם במידה ויש לכם ידע ב- Java Scriptואם יש לכם חשבון גדול וברצונכם לבצע בו שינויים מרובים באופן אוטומטי.
- במידה ואתם לא מיומנים בחיבור סקריפטים, או שאתם מעדיפים ליצור ולתזמן שינויים בצורה בסיסית יותר, שקלו להשתמש בכללים אוטומטיים.
איך ליצור או להפעיל סקריפט מוכן מראש?
- הדרך הפשוטה ביותר להתחיל בעבודה עם סקריפטים היא להשתמש בסקריפט מוכן מראש מספריית הסקריפטים של גוגל. ניתן להשתמש בסקריפטים מהספרייה כמו שהם, או לחילופין לבצע שינויים בסקריפט עצמו (מצריך ידע בסיסי ב- Java Script ) בכדי ליצור סקריפט בהתאמה אישית. כיצד שימוש בסקריפטים מוכנים מראש יכולים לשפר את ביצועי הקמפיינים?
- לקבל דו"ח סיכום לגבי ביצועי הקמפיין שלכם.
- לוודא שכלל הלינקים בקמפיין מפנים למיקומים הרלוונטיים.
- לשנות את הצעות המחיר בקמפיין על מנת לחסוך כסף.
- לשנות באופן אוטומטי התאמות למילות מפתח שאינן מניבות תוצאות
- גוגל מציעה למנהלי הקמפיינים לבנות סקריפטים מותאמים אישית באמצעות חיבור קטעי קוד Java Script מוכנים מראש.
איך לכתוב סקריפט?
כתיבת סקריפט מצריכה למעשה ידע בסיסי בשפת Java Script. ניתן למצוא הנחיות כתיבה מפורטות באתר של גוגל מפתחים (Google Developers).
בתום הכתיבה, יש להעלות את הסקריפט לחשבון בו מתנהל הקמפיין בהתאם להוראות הבאות:
- היכנסו לחשבון שלכם
- בחרו בכרטיסייה קמפיינים.
- בסרגל הצד, לחצו על פעולות גורפות ולאחר מכן בחרו באפשרות - סקריפטים. (אם אתם מחובר לחשבון של 'מרכז הלקוחות שלי', לחצו על סקריפטים בסרגל הצד
- לחצו על הלחצן "+ סקריפט".
- כעת, תנו שם לסקריפט שלכם.
- בתיבת העריכה של הסקריפט, הזינו את קוד ה- Java Script שלכם. במידה ואתם כותבים את הסקריפטים ישירות בעורך הסקריפטים, תוכלו להשתמש במספר כלים - השלמה אוטומטית, בעצות לתחביר נכון ובכלי הזחה לכתיבה מהירה של הסקריפטים.
- ובמידה ואתם עדיין לא מעוניינים להפעיל את הסקריפט שלכם, לחצו על "שמור", מעל לעורך. לחלופין, לחצו על הסמל שמשמאל ל"תצוגה מקדימה" כדי לעיין בתצוגה מקדימה של התוצאות שיתקבלו מהרצת הסקריפט שלכם למשך 30 שניות.
הערה חשובה:
לפני עיון בתצוגה מקדימה או ביצוע השינויים, תקבלו הודעה ובה תתבקשו לתת הרשאה לסקריפט זה לבצע שינויים בחשבונכם. לחצו על "הרשה כעת" שמעל לעורך הסקריפט, ולאחר מכן לחצו על "הענק גישה" כדי לאשר שהסקריפט הזה מורשה לבצע שינויים בחשבונכם.
8. כשתהיה מוכנים, לחצו על 'הרץ סקריפט כעת' שמתחת לעורך הסקריפט כדי להפעילו.
בעת ביצוע הרצת סקריפט, הוא יופיע בקטע 'יומנים' בצירוף מידע על ההתקדמות שלו. תוכלו לעצור סקריפט על ידי לחיצה על הלחצן עצור לצד כל סקריפט פועל.
הערה חשובה:
סקריפטים שרצים למשך יותר מ-30 דקות – או 60 דקות עבור סוגי סקריפטים מסוימים של MCC – יפסיקו לפעול בתום הזמן הקצוב לתפוגה. אם פעולת הסקריפט שלכם הופסקה בתום הזמן הקצוב לתפוגה, ייתכן שלא כל השינויים הושלמו. כדי לוודא שהסקריפט שלכם פעל במסגרת הזמן הקצוב לתפוגה, בדקו את היומנים שלכם. אם פעולת הסקריפט שלכם נפסקה בגלל תום הזמן הקצוב לתפוגה, מומלץ לצמצם אותו ואז להריצו שוב.
כיצד ניתן לתזמן את הפעלת הסקריפטים?
לאחר יצירת הסקריפט, אפשר לתזמן אותו כך שירוץ פעם אחת, מדי יום, מדי שבוע או מדי חודש בשעות מסוימות. איך מגדירים את תזמון הסקריפטים?
- בעמוד הסקריפטים בעמודה "פעולות", לחצו על + " צור תזמון" לצד הסקריפט שברצונכם לתזמן.
- בתיבה הנפתחת לצד 'תדירות', בחר את התדירות שבה תרצו שהסקריפט יפעל.
- בהתאם לבחירה שלכם בתדירות, תוכלו לבחור תאריך מדויק, יום בשבוע או יום בחודש. תוכלו גם לבחור את השעה שבה אתם רוצה שהסקריפט יפעל.
- התיבה לצד 'שלח לי אימייל אם ההרשאה שלי פגה' מסומנת כברירת מחדל. במידה והסקריפט שלכם לא יכול לפעול מכל סיבה שהיא, תקבלו על כך הודעה באימייל - מה שעשוי להתרחש לעתים אם יש לכם סקריפטים מרובים. אם אתם לא מעוניינים לקבל התראה במייל – בטלו את הסימון בתיבה.
- לחצו על שמור.
- אם תחליטו מאוחר יותר להפעיל סקריפט במועד אחר, לחצו על שנה תזמון בעמודה "פעולות" של השורה שמכילה את הסקריפט שלכם.
איך לנהל מעקב אחר הסקריפטים?
לאחר שיצרתם סקריפטים, תוכלו למצוא את כולם בעמוד הסקריפטים שבחשבונכם. רשימה מעודכנת של הסקריפטים הנוכחיים שלכם מופיעה בחלק העליון של הדף.
לצד שמו של כל סקריפט יופיע סמל בעמודה 'סטאטוס', שיציין האם הסקריפט מופעל (סמל ירוק) או שהוסר (סמל אדום). ניתן להסיר סקריפט על ידי לחיצה על הסמל הירוק ובחירה ב"הסר". חשוב לזכור - לאחר הסרת הסקריפט, לא ניתן עוד להפעילו מחדש.
מתחת לרשימת הסקריפטים תראו את יומני הפעולות שהסקריפטים שלכם ביצעו. תוכלו לראות מתי כל סקריפט פעל ומה היה הסטאטוס שלו. אם קיים יומן מפורט יותר, תראה קישור "הצג פרטים". הקישור הזה יציג את השינויים שבוצעו, אופן השינוי והערך לפני ואחרי השינוי.
איך לפתור בעיות בסקריפטים?
לעבודה עם סקריפטים ברמת ה- MCC יש מספר יתרונות:
- הלקוחות אינם נחשפים לסקריפטים.
- ניתן לקבל חיתוכים ופילוחים מתקדמים ברמת כלל החשבונות.
- הסקריפט מתעדכן ברמת ה –MCC כך שאין צורך לעדכן אותו שוב.
במידה ונתקלתם בבעיות באחד משלבי הכנת הסקריפט והעלאה שלו, תוכלו למצוא עזרה בפורום קהילת המפתחים של גוגל. הפורום מסייע לכלל סוגי המפרסמים - ממתחילים ועד מומחים - ומציע את עזרת המומחים שיכולים לספק הדרכה, טיפים ועוד.