המשימה של גוגל היא לארגן את כל המידע הקיים בעולם ולהופכו זמין ושימושי לכל גולשי האינטרנט.
כשלב ראשון בהגשמת חזון זה, פיתחו מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, גישה חדשה ומתקדמת לחיפוש מקוון, שנולדה בחדר המעונות באוניברסיטת סטנפורד והתפשטה במהירות בקרב מחפשי מידע ברחבי העולם. כיום, גוגל מוכר לכולם כמנוע החיפוש הגדול והפופולארי ביותר בעולם – שירות חינם קל לשימוש, הנותן ברוב המקרים תוצאות רלוונטיות תוך שבריר שנייה. היעילות וקלות השימוש בגוגל הופך אותו לאחד מהמותגים המוכרים בעולם, שהופץ כמעט לגמרי מפה לאוזן בקרב משתמשים מרוצים. בתור עסק, חברת גוגל יוצרת הכנסות ע"י מתן אפשרות למפרסמים לספק פרסום מקוון משתלם ובר מדידה, הרלוונטי למידע המוצג בכל עמוד נתון.
סוד ההצלחה של גוגל טמון בנאמנותה לגישת הפשטות "פחות זה יותר" (more is less). גישה זו מהווה את העוגן העיקרי לאופן שבו תופסים הגולשים את גוגל שנבחרה כמותג השנה בעולם לשנת 2003, הרבה לפני קוקה קולה, IBM, מיקרוסופט וענקיות אחרות.
פרסום באינטרנט - אלפי מפרסמים משתמשים בתוכנית גוגל AdWords לשם קידום מוצריהם ושירותיהם באינטרנט באמצעות פרסום ממוקד. בנוסף אלפי מנהלי אתרי אינטרנט מנצלים את תוכנית גוגל AdSense בכדי לספק מודעות הרלוונטיות לתוכן באתריהם, לשפר את יכולתם ליצור הכנסה ולהעצים את
החוויה עבור הגולשים באתרם.
מהו מקור הביטוי?
"Googol" הוא הביטוי המתמטי למספר 1 ואחריו 100 אפסים. המונח הוטבע ע"י סירוטה מילטון, אחיינו של המתמטיקאי אדוארד קסנר וזכה לפרסום בספר, "Mathematics and the Imagination" (מתמטיקה ודמיון) מאת קסנר וג'יימס ניומן. השימוש שגוגל עושה במונח משקף את שאיפת החברה לארגן את כמות המידע האדירה הזמינה באינטרנט.
הטכנולוגיה ממנה יש לגזור קידום אתר בגוגל
גוגל מתמקדת בפיתוח "מנוע החיפוש המושלם", שהוגדר ע"י אחד המייסדים, לארי פייג', כמשהו ש"מבין בדיוק למה אתה מתכוון ומחזיר לך בדיוק את מה שאתה מחפש". בהקשר זה, גוגל שאפה בהתמדה לחידושים וסירבה לקבל את ההגבלות שבמודלים הקיימים. כתוצאה מכך, פיתחה גוגל תשתית שירות משל עצמה ואת טכנולוגיית ™PageRank המהווה פריצת דרך, אשר שינו את האופן שבו מתבצעים חיפושים ברשת.
כבר בהתחלה, המפתחים בגוגל זיהו כי אספקת תוצאות מהירות ומדויקות ביותר מחייבת סוג חדש של הגדרת שרת. בעוד שרוב מנועי החיפוש מופעלים ממספר שרתים גדולים המואטים לעיתים קרובות בעומסי שיא, גוגל מפעיל מחשבי PC מקושרים כדי למצוא במהירות מענה לכל שאילתה. הקריטריונים להערכה של אתר הם מורכבים מאוד ומתעדכנים כל העת. רמת הערכה שגוגל מעניק לאתרים - מהווה אבן בוחן ושומרת על רמתו של מנוע חיפוש זה. זו הסיבה לקרדיט הגדול שנותנים המחפשים למנוע החיפוש של גוגל על פני המנועים האחרים.
התוכנה המצויה מאחורי טכנולוגיית החיפוש של גוגל מבצעת סדרה של חישובים בו-זמניים הדורשים חלקיק שנייה בלבד. בניגוד למנועי חיפוש מסורתיים שסומכים בצורה מסיבית על התכיפות שבה מילה מופיעה בדף אינטרנט, גוגל משתמש ב-™PageRank לבחינת המבנה המלא של קישור האינטרנט כדי לקבוע אילו דפים חשובים יותר ואילו חשובים פחות. לאחר מכן, מתבצע ניתוח של התאמת היפר-טקסט כדי לקבוע אילו דפים רלוונטיים לחיפוש הספציפי שמתנהל. באמצעות שילוב החשיבות הכוללת ורלוונטיות ספציפית לשאילתה, גוגל מסוגל להציג את התוצאות הרלוונטיות ואמינות ביותר. ה™PageRank שהגולשים יכולים לראות ע"י התקנת סרגל כלים מיוחד אינו זהה ל-™PageRank שמנוע החיפוש משתמש בו. ה- ™PageRank מתעדכן כל כ- 100 ימים.
טכנולוגיית ה-™PageRank מבצעת מדידה אובייקטיבית של חשיבות דפי האינטרנט על-ידי פתרון משוואה של יותר מ- 500 מיליון משתנים ו- 2 מיליארד מושגים. במקום לספור קישורים ישירים, PageRank מפרשת קישור מדף A לדף B כהצבעה עבור דף B על-ידי דף A. לאחר מכן, PageRank מעריכה את חשיבותו של הדף באמצעות מספר ההצבעות שהוא מקבל. בנוסף, PageRank שוקלת גם את חשיבותו של כל דף שמצביע, היות שהצבעות מדפים מסוימים נחשבות כבעלות ערך רב יותר, לכן הן מעניקות לדף המקושר ערך רב יותר. דפים חשובים מקבלים ערך גבוה יותר של PageRank ומופיעים בראש רשימת התוצאות. הטכנולוגיה בגוגל משתמשת במודיעין המשולב של האינטרנט כדי לקבוע את חשיבות הדף. לא קיימת מעורבות אנושית ואין טיפול בתוצאות. בשל כך, המשתמשים הגיעו לכדי אמון מלא בגוגל כמקור למידע אובייקטיבי שאינו "פגום" על-ידי אינטרסים כלכליים .
ניתוח התאמת היפר-טקסט מנוע החיפוש של גוגל מנתח גם את תוכן הדף. עם זאת, במקום לבצע סריקה פשוטה לאיתור דף מבוסס טקסט (שבו מפיצי האתר יכולים "לטפל" באמצעות meta-tags), הטכנולוגיה של גוגל מנתחת בעזרת אלגוריתם מורכב וסודי את התוכן השלם של הדף וגורמים בגופנים, בחלוקות-משנה ובמיקום המדויק של כל מילה. בנוסף, גוגל מנתחת את התוכן של דפי אינטרנט סמוכים כדי להבטיח שהתוצאות המוחזרות רלוונטיות ביותר לשאילתה של המשתמש.
יחד עם זאת, הקריטריונים להערכת אתרים בגוגל משתנים חדשות לבקרים וקריטריון בעל חשיבות גבוהה כיום, עלול בעתיד הלא רחוק להיות בעל חשיבות נמוכה יותר בהערכה של מנוע חיפוש גוגל. קיימים אף לא מעט מומחים המוכנים להישבע שהקריטריונים חופפים עד כדי בינה אנושית.
קידום אתר בגוגל
גוגל הוא ללא ספק מנוע החיפוש הטוב ביותר שקיים כיום ברשת. ניתן להבין זאת על פי הפופולאריות שלו, התרחבות השירותים שהוא נותן והתוצאות המדויקות שלו (הכול ביחס למנועי החיפוש האחרים כמובן כגון MSN, YAHOO, AOL, ASK ועוד). גוגל תופס היום נתח שוק של מעל 60% בשוק החיפוש הישראלי ניתן לראות גידול בשימוש בגוגל כתחליף לאינדקסים כגון: תפוז, וואלה, נענע ואחרים. השגת תעבורה מגוגל בשוק הישראלי היא פשוטה יחסית לשוק העולמי בשל התחרות הנמוכה יחסית בשפה העברית. מאמר בנושא פופולאריות של מנועי חיפוש.
קיימות שתי דרכים לפרסם בגוגל: האחת היא בתוצאות הרגילות (האורגניות) הטבעיות ע"י "תהליך קידום אתר" או SEO באנגלית (Search Engine Optimization) אשר ללא ספק הוא המשתלם ביותר כי רוב הכניסות מבוצעות דרך תוצאות אלו. אך תהליך זה אורך זמן ויכול לארוך חצי שנה עד שנה עד לקבלת תוצאות ולכן כדאי במקביל לביצוע קידום בגוגל בתוצאות האורגנית להשתמש בדרך השניה של פרסום בגוגל.
Google Bot
לGoogle יש תוכנה הנקראת GoogleBot .זוהי תוכנה שנכתבה ב C++ והיא רצה על גבי שרת לינוקס. מדובר על עכביש/זחלן/נציג/סוכן/תוכנה שמתחילה לעבור אתר אתר ברשת, על פי קישורים והקשרים בין אתרים. GoogleBot הוא זה שאחראי לנתח ולהבין את האתרים השונים. הוא עובר בין מיליארדי אתרים ושומר את המידע החשוב לו במסדי נתונים ייעודיים. כאשר גולש מגיש לGoogle שאילתה במנוע החיפוש, מתבצע החיפוש על מסדי נתונים אלו, כלומר על רשת הלא מקוונת שגוגל שומר לעצמו "במחשביו". אומנם GoogleBot עובד מצוין ונחשב לאחת התוכנות הטובות מסוגה, אבל כבעלי אתרים ניתן לגרום לזחלן של Google, להבין טוב יותר את האתר ע"י קידום אתר מקצועי בגוגל.
כאשר בונים/עורכים מחדש אתר ברשת, צריך לקחת בחשבון ש GoogleBot זו תוכנה וכתוכנה, יש לה את המגבלות והיכולות שלה הנובעות מהאלגוריתמים שמנחים אותה. אמנם אתר נבנה עבור הגולשים אך יש לקחת בחשבון כיצד מנועי החיפוש רואים את האתר. אחד ממשפטי המפתח בחזונה של גוגל הוא Focus on the user and all else will follow - התמקדות בצרכי המשתמש. גוגל מכירה בכוחו של המשתמש ומציבה את המשתמש הסופי במרכז פעילותה ומחשבתה ובשל כך הובילה וממשיכה להוביל את המגמות בשוק האינטרנט העולמי. מאתרים רועשים ובעלי תוכן מועט ודל השוק עובר להתמקדות בקווי עיצוב נקיים, ממשק משתמש פשוט ונוח עם תוכן מקורי, עשיר ואיכותי.
אבי סבג, מנהל בית הספר "מוסררה".