הרשתות החברתיות כבר מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם של גולשים רבים ויש להן שימושים רבים: תקשורת בין אישית, החלפת קבצים ותמונות, שיתוף מידע וכו'. תפקיד נוסף ומרכזי הוא הפצת והעברת מסרים שיווקיים. עולם הפרסום כבר מזמן הבין את הפוטנציאל העצום שגלום בכלי הזה בכדי לחזק ולשפר את הקשר בין המותג לבין הצרכן. היום, מומחים למדיה חברתית חייבים לחשוב כיצד ניתן לבנות ולהציג את המותג אותו הם מעוניינים להוביל להצלחה. מאחורי הקלעים מתבצעת עבודה רבה בתחום הזה על ידי חברות רבות וניתן לקבוע שיש לכך תמורה רבה.
פרסום בפייסבוק - פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, נוסדה בארה"ב ב-2004 וכיום יש בה יותר ממיליארד חשבונות פעילים!. החברה מספקת פלטפורמת פרסום של מודעות אשר מפוזרות על פני הרשת החברתית באתר כאשר רק חברים רשומים יכולים לצפות באותן מודעות, כתוצאה מכך ניתנת לבתי עסק אפשרות לפרסם וליצור קשר ממוקד יותר עם מבקרים באתר. המגמה היום היא לא להסתפק במודעה המוגדרת על פי מילות מפתח כמו בגוגל אלא לנסות ולהתאים את המודעה לסגנון החיים של המשתמשים תוך יצירת פילוחי קהל יעד מדויקים יותר ובדגש על העדפות אישיות של הגולשים.
facebook articleמבחינה זו Facebook מספקת פלטפורמה נוחה מאוד עבור המפרסמים מכיוון שכל מי שנרשם כמנוי בפייסבוק ממלא פרטים אישיים כגון מין, גיל, מצב משפחתי, מקצוע ועוד. אם למשל רוצים לפרסם מוצר לגברים נשואים בני 40 באנגליה,לא ניתן לדעת מי הם אבל המודעה של המפרסם, שכוללת טקסט ותמונה, תופיע בפניהם כאשר הם יתחברו לרשת החברתית. בדרך זו מקבלים חשיפה מאוד ממוקדת ואיכותית.
פרסום ביוטיוב – יוטיוב כיום הוא אתר האינטרנט השלישי הנצפה ביותר בעולם עם מיליוני משתמשים. תכליתו היא לאפשר למשתמשים ברשת לשתף סרטוני וידאו (שירים, קליפים, הרצאות, שיעורים וכו') ולצפות בהם. בשנת 2006 רכשה גוגל את YouTube ורישתה את מנוע החיפוש שלה עם האתר. הפרסום ב- YouTube היא דרך יעילה וחדשנית יחסית המאפשרת לפרסם אתר, מוצר, בית עסק או שירותים המסופקים ע"י המפרסם, וכל זאת בדרך חדשה ויצירתית. לא מדובר בהעלאת וידאו לאתר ולקדם אותו באמצעים שונים כגון רשתות חברתיות או קמפיין ויראלי, אלא בפרסום הרגיל הממקם את הסרטון שלכם לצד סרטונים אחרים בדומה לפרסום בגוגל תחת "קישורים ממומנים". YouTube מציעה מגוון אפשרויות פרסום – מודעות לאחר החיפוש במנוע החיפוש של YouTube, מודעות לצד הסרטונים, מודעות שמופיעות בתוך הסרטונים לפני הצפייה בהם וכן סרטוני פרסומת שמופיעים כהקדמה לסרטונים אחרים. החל משנת 2010 ניתן לנהל מודעות וידאו באמצעות גוגל AdWords.
פרסום בלינקדאין – לינקדאין היא רשת חברתית שנועדה ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים בין משתמשים. הרשת מונה מעל 300 מיליון משתמשים ברחבי העולם, מתוכם כמיליון בישראל. לינקדאין הוקמה במטרה להתמקד בעולמות הקריירה, גיוס כוח אדם ו-Networking. פרט לאוריינטציה העסקית שלה, היא מהווה גם רשת חברתית לכל דבר ועניין. הרשת מאפשרת למשתמשיה ליצור פרופיל אישי בו הם יכולים להציג את ניסיונם המקצועי, הכשרות וקורסים אותם עברו, תפקידים שונים והתנדבויות אותן ביצעו וכו'. באמצעות בניית פרופיל זה, ניתן ליצור קשרים עם משתמשים אחרים על מנת לקדם קשרים מקצועיים או עסקיים, לגייס עובדים במגוון תחומים וכן למצוא אפשרויות העסקה או שותפויות עסקיות. בפרופיל המשתמש ניתן להציג ידע, ניסיון, כישורים ויכולות מקצועיים על ידי סיכומים תמציתיים של המשרות בהן מועסק והועסק המשתמש, תיאור התמחויות מקצועיות, רקע לימודי והישגים בלימודים, הצגת המלצות מעסיק ועוד.
על מנת להרחיב את מעגל הקשרים של כל משתמש ולמנף את הפוטנציאל הרב הקיים בקשרים מקצועיים, קשרי המשתמשים בלינקדאין מדורגים לפי קרבה. דירוג זה מאפשר למשתמשים לבסס קשרים חדשים עם משתמשים שאינם מקושרים אליהם ישירות.הפרסום בלינקדאין הוא ממוקד למספר מגזרים - שיווק, אסטרטגיה, B2B, הייטק, נדל"ן, פיננסים, גיוס, השמה ועוד. ממשק הפרסום של הרשת נקרא LinkedIn Campaign Manager כאשר ניתן להבחין בין מודעות רגילות לבין סטטוס ממומן מתוך דף עסקי של חברה, אותם ניתן להציג בעמודי הרשת השונים. פלטפורמת הפרסום ברשת מתבססת על שני מדדים - CPC (עלות לכל הקלקה) ו- CPM (עלות לכל 1,000 חשיפות). נכון להיום טרם פותחו כלים לאופטימיזציה אוטומטית או מדדי המרות. לינקדאין מציעה למפרסם במקום קוד המרה ספציפי לשתול כפתור בדף הנחיתה וכאשר הגולש מקליק על המודעה ועובר לדף הנחיתה יש לו אפשרות לאשר קבלת מיילים (Lead). בכך, ביכולתו של המפרסם לקבל גם את פרטי המשתמש וגם את פרופיל המשתמש של הגולש בלינקדאין.
יתרון נוסף שקיים בפרסום בלינקדאין הוא הוא פרסום ברשת המדיה של הרשת שמכילה אתרים רבים עם אוריינטציה עסקית (לדוגמא Business Insider, CNN ועוד), דבר המוביל לחשיפה גבוה יותר בקרב קהלי יעד נוספים. כיום, גם גולשים בסלולר אשר משתמשים באפליקציה של הרשת ובאתר המותאם שלה נחשפים למודעות וסטטוסים ממומנים כמו במחשב הנייח.
פרסום באינסטגרם ופינטרס - עולם הרשתות החברתיות כולל בין היתר גם את Instagram ו-Pinterest לכל אחת מהרשתות הללו יש יעוד משלה אולם זה לא מונע מהמפרסם לעשות שימוש בשתי הרשתות לקידום המכירות, לחיזוק המותג שלו וכו'. מאחר ועדיין קיים שוני בין שתי הרשתות, דרך השימוש בכל אחת מהן תהיה שונה אבל המטרה הינה זהה.
אינסטגרם היא רשת חברתית לשיתוף תמונות וסרטונים שהושקה ב-2010 ומאפשרת למשתמש לצלם תמונות (בסמארטפון או באמצעי אחר) ולשתף אותן ברשתות חברתיות אחרות. בנוסף, המשתמש יכול לעקוב אחר תמונות אחרות שמשתמשים אחרים בחרו לשתף בהן. הרשת כוללת אפשרויות נוספות כגון הוספת אפקטים גרפיים שונים לתמונות, עריכת תמונות ועוד. מבחינה דמוגרפית, כ-55% מכלל המשתמשים באינסטגרם הם נשים, מרבית המשתמשים (67%) ברשת הם בגילאי 18-34 כאשר הפופולאריות הולכת ויורדת באופן דרסטי בהתאמה ככל שעולים בגיל.
פינטרסט היא רשת חברתית שעלתה לאוויר ב-2010. הממשק שלה בנוי בצורת לוח מודעות כאשר כל משתמש ברשת יכול להכין מעין קולאז' של עולמות תוכן שונים, כל עולם תוכן מיוצג על ידי תמונות שונות והמשתמשים בוחרים ('Pin It') בעולמות התוכן שמעניינים אותם, מקבלים מידע נוסף עליהם ויכולים לעקוב אחר משתמשים אחרים. מבחינה דמוגרפית, מרבית המשתמשים ברשת הזו הן נשים (קרוב ל-80%), פילוח הגילאים נע בין 18-34 (הליבה המרכזית) שהם 56% מקהל המשתמשים. שני הנושאים הפופולאריים ביותר ברשת הם עיצוב אופנה ואומנויות. המוטו של הרשת הוא "לחבר בין כל האנשים בעולם באמצעות דברים שמעניינים אותם".
אם נבקש להשוות בין שתי הרשתות ניתן לבחון מספר מאפיינים:
צרכני ויצרני תוכן - אינסטגרם היא רשת חברתית, אשר הצרכנים שלה הם גם היצרנים שלה. כלל התמונות באינסטגרם הועלו ע"י המשתמשים החברים בתוך הרשת. לעומת זאת, בפינטרסט הצרכנים של התוכן לא מייצרים אותו, אלא אוצרים אותו במגוון תבניות.
עדכונים בזמן אמת - באינסטגרם התוכן נוצר לרוב בזמן אמת ע"י המשתמשים. מספר שעות לאחר מכן, התוכן נדחק אחורה לטובת תוכן חדש יותר. זה טבע הדברים ברשתות חברתיות, בהן התוכן מיוצר על-ידי הצרכנים, ומשותף בעמוד החדשות המרכזי של המשתמשים.
בפינטרסט יש עמוד חדשות מרכזי (Newsfeed) אשר מציג תוכן מהחברים ברשת. את התוכן אוצרים ממקורות שונים ברשת לתוך לוחות. סדר האירועים בתוך הלוחות לא משנה, והתוכן אשר מוצג בהם יכול להיות ישן לצד חדש. כלומר, החשיבות למימד הזמן בפינטרסט היא פחות משמעותית.
מה מחפשים ברשתות החברתיות? אינסטגרם מאפשרת ליצור קשר עם חברים באמצעות תמונות. אפשר לעדכן את החברים ברשת, בחיי היום-יום שלך באופן יצירתי, ללא צורך בחיבורי מילים. פינטרסט היא מקום מצוין לקבל רעיונות חדשים בנושאים שונים כמו: גינון, לבוש, סידור הבית, עיצוב וכדומה.
כמות משתמשים – ככלל, שיעור המשתמשים ברשת האינסטגרם נמצא בעלייה מתמדת, יותר מכל רשת חברתית אחרת. ממחקרים שנערכו עולה כי שני שלישים ממשתמשי אינסטגרם מבקרים בה מדי יום בעוד ש- ¼ בלבד ממשתמשי פינטרסט העידו שהם נוהגים לבקר ברשת מדי יום. לאינסטגרם יש כ-200 מיליון משתמשים ברחבי העולם ולעומת זה לפינטרסט יש 'רק' כ-70 מיליון משתמשים.
פרסום – חברות נוהגות להשתמש בפינטרסט שלא כמו באינסטגרם ליצירת לוחות של תמונות סביב המותגים שלהן, מה שנראה כמו קטלוג צבעוני ומושך את העין. בשיטה זו חברות מאפשרות לצרכנים לצפות במוצרים ובשירותים באופן נוח ופשוט יותר מאשר שימוש ב-Newsfeed של אינסטגרם. אפשרות נוספת שעומדת בפני מפרסמים בפינטרסט היא היכולת לקשר בין תמונות בלוח לבין עמודי נחיתה של חברה מסוימת. האינסטגרם לעומת זאת, משמש כממשק יעיל יותר בכל הקשור ליצירת מעורבות צרכנים (Customer Engagement) גבוהה יותר, וכן לטובת שיפור השיח בין המותג לבין לקוחותיו.
פרסום ב- Twitter -טוויטר היא רשת חברתית חינמית שנוסדה ב-2006 וכוללת כיום מעל 284 מיליון משתמשים פעילים. לפני כחצי שנה פורסם סקר בדה-מרקר לפיו בטוויטר בישראל משתמשים כ-235 אלף גולשים. בנוסף, בשנה האחרונה חלה עלייה של 35% במספר המשתמשים בישראל כאשר קיים ניסיון ברור מצד מנהלי החברה להעמיק את החדירה לשוק הישראלי. הייעוד של טוויטר הוא העברת מסרים קצרים בין משתמשים כאשר כל מסר כזה מכונה 'ציוץ' (Tweet). השירות עליו מתבססת החברה הוא Micro-Bloging שמאפשר לגולש לשתף ברשת עדכוני טקסט קצרים, תמונות, סרטוני וידאו ועוד, כאשר הגולש מעביר את העדכונים הללו בפועל באמצעות מיילים, הודעות טקסט, קבצי קול ומסרים מידיים.
בשנים האחרונות הרחיבה טוויטר את מגוון אפשרויות הפרסום שלה, ביניהן: קידום ממומן של ציוצים (Sponsered Tweets - שהם ציוצים שקודמו בתשלום ומופיעים בפיד של הגולשים לצד ציוצים אחרים) וכן חשבונות מקודמים (Sponsered Accounts - חשבונות של עסקים וחברות שמופיעים בחלק של 'חשבונות ששווה לעקוב אחריהם'). כיום השתכללו יכולות המיקוד בטוויטר לקהלי יעד מגוונים בהתאם למיקום, גילאים ומאפיינים דמוגרפיים. בשנה האחרונה נוסף כלי של מיקוד לפי שפה (המאפשר לדוגמא פרסום לישראלים) וכלי לקידום התקנת אפליקציות בניידים.
אבי סבג, מנהל בית הספר "מוסררה".