כשמקדם אתרים מקבל עבודה, אחוז מכובד מהזמן הוא יקבל אתר שקיים כבר זמן מה  ויש לו סטאטוס מתקדם יותר משל אתר מתחיל. מה שאומר גם שצריך לגשת אליו בצורה שונה יותר מהצורה שבה מקדם היה ניגש לאתר חדש.

במאמר זה אנסה לתת לכם מושג גדול יותר על דרכי הניתוח של אתר קיים וחישוב כמות העבודה הנדרשת בכדי להגיע לתוצאות הרצויות, אז ככה:

כשמחשבים את המרחק בין אתר מסויים ליעד מוגדר מסויים אחר (בהנחה שאנחנו מדברים על שיווק באינטרנט ומיקומים בתוצאות החיפוש בפרט) אנחנו צריכים לדעת  כמה מתקדם השלב שהאתר נמצא בו עכשיו במטרה להגיע למיקומים הגבוהים האלו, ובשביל לדעת את זה יש כמה מדדים שאם נוכל לחשב אותם – נעשה לעצמנו עבודה קלה הרבה יותר.

המדדים שאני אדבר עליהם בפוסט הזה, שלפי דעתי הם החשובים והקריטיים ביותר בניתוח מסוג זה, הינם:

  • ותק
  • מפת אתר
  • סמכות

ותק – Age

ותק הוא אחד הגורמים החשובים ביותר כשמנסים לחשב את כמות עבודה שצריך להשקיע בקידום אתר. אתרים שפועלים מס' שנים והצליחו לצבור "פז"ם" אצל מנועי החיפוש הם, בהגדרה, הרבה יותר קלים לקידום מאשר אתרים חדשים.

"אז מה, זה אומר שגוגל לא אוהב אתרים חדשים ? הרי אתרים חדשים נפתחים כל הזמן, כאלו שלא פחות רלוונטים מאתרים ותיקים יותר ולרוב הרבה יותר מעודכנים…"

בשביל לענות על השאלה הזאת צריך לנסות להבין את גוגל ולמה הם מתייחסים יפה יותר לאתרים ותיקים.
כשאתר ותיק שנמצא במקום גבוה כבר הרבה זמן למילה מסויימת והתוכן בו נשאר רלוונטי לאותה מילת המפתח – הסבירות שאתר זה יהפוך פתאום לאתר ספאם או זבל היא נורא נמוכה. (במיוחד אם התוכן מתחדש והאתר גדל בתוכן רלוונטי לאורך זמן). גוגל יכול לסמוך על זה שהאתר ימשיך להיות רלוונטי למילה הזאת מכיוון שהוא עושה זאת כבר זמן מה.

אתר חדש לעומת זאת הוא מקום שקל מאוד ליצור בו ספאם ואי אפשר לסמוך עליו בכלל שהוא ישאר רלוונטי לתחומו. הוא לא מראה שום תיעוד של נאמנות לתחום או לאיכות כללית לאורך זמן כמו האתר הותיק.

חוץ מזה שגם בצורה טבעית, לאתר ותיק יש מפת קישורים הרבה יותר גדולה (לרוב) שנרכשה לאורך זמן. מה שאם אתר חדש ינסה להשיג את אותה כמות הקישורים בזמן קצר הוא יכול למצוא את עצמו עם הראש עמוק בארגז החול.

בדיקה מהירה באתר who.is תוכל לתת לכם את הוותק של דומיין מסויים.

whois.jpgמפת קישורים

אוקיי, אנחנו כבר יודעים שבשביל לקבל מיקומים גבוהים אנחנו צריכים קישורים נכנסים מאתרים אחרים שנמצאים במיקומים הגבוהים שאנחנו רוצים, נשמע פשוט לא ?

למי שמקדם אתרים יותר משבוע, יודע שזה קצת יותר מסובך מזה, ולא תמיד לאתרים האלו יש טופס "הכנס קישור" ישירות בדף הבית. ואנחנו מקדמי האתרים צריכים לחשוב על דרכים יותר יצירתיות בכדי להשיג את הקישורים האלו.

ובכן, אם אנחנו רוצים לתת ללקוח הנחמד הצעת מחיר הוגנת – אנחנו צריכים לדעת כמה עוד קישורים אנחנו צריכים להוסיף בכדי להגיע לתוצאות האלו. אנחנו יודעים שבניית קישורים היא אחת המלאכות שהכי צורכות זמן בתהליך קידום האתרים ובשביל לתת הצעת מחיר נכונה לפי שעות עבודה אנחנו חייבים את הנתון הזה.

קיימים מס' כלים מעולים שיכולים לעזור לכם ליצור מפת קישורים של אתר מסויים ולפעמים גם להשוות אותו למתחרה שנמצא במצב שאתם רוצים להיות בו (שזה בעצם המטרה, נגיע לזה עוד מעט…) להלן ה2 האהובים עליי :

הדרך הטובה ביותר למדוד את העבודה הנדרשת לקידום אתר קיים ע"י מפת קישורים – היא השוואת מפת הקישורים של האתר למפת קישורים של מתחרה מצליח. ההנחה היא שאם הוא הגיע למיקומים האלו, כנראה שהוא עשה משהו כמו שצריך. ואם תצליח להשיג את האותן המדדים שלו – הסיכוי שלך יגדל בהרבה.
link-map.jpg
כמובן ששיטה זו היא רחוקה מלהיות מושלמת מכיוון שיש הרבה מאוד מדדים שלא גלויים לנו (Authority, Trust) או מדדים שאין לנו שליטה עליהם (Age). אבל בנישה עם תחרות סבירה, מה שמכריע לרוב את התחרות היא מפת הקישורים, איכותם והכיוון שלהם למילת מפתח הרצוייה..

לבצע מיני-מחקר שכזה לא צריך לקחת יותר משעה-שעתיים (עם הכלים המתאימים): הרצה מהירה של מפת הקישורים, מציאת פערים והזדמנויות והמרתם לשעות עבודה.

סמכות – Authority

Authority Rank הוא קרוב לוודאי המדד הקרוב ביותר לקביעת איכות, גודל וכח שיש לאתר מסויים ברשת האינטרנט ובקרב מנועי החיפוש.

(למי שלא מכיר: Authority Rank מצביע על סמכות שיש לאתר אינטרנט מסויים לתחום מסויים. כשאתר בעל סמכות גבוהה, בתחום המשלוח פרחים לדוגמא, פותח דף חדש בנושא "שליחת פרחים מהמרכז לפריפריה" – הדף הזה יקבל עדיפות על דפים אחרים באותו נושא מהסיבה שלדומיין יש סמכות גבוהה יותר אצל מנועי החיפוש, הם סומכים עליו שייצר תוכן איכותי בנושא שלו יותר מאשר אתרים אחרים עם Authority נמוך יותר)

אתרים גדולים בעלי Authority גבוה נהנים מאינדוקס מהיר, מיקומים גבוהים בביטויי זנב ארוך והעדפה כללית בעיני גוגל.

"טוב, אנחנו יודעים את כל זה ואנחנו יודעים שAuthority הוא מדד נסתר ואין לנו שום דרך לדעת מהו, אז איך אתה קובע אותו בתור מדד לניתוח אתר קיים?"

שאלה מצויינת! קיוויתי שתשאלו אותה.
נכון, אין שום דרך לדעת מהו מדד הAuthority של אתר מסויים. אבל יש כמה פעולות שאפשר לבצע שיביאו אותנו מספיק קרוב בשביל לתת דעה כללית על הסמכות של האתר.

  1. מפת קישורים – ניתוח מפת הקישורים, כמות הקישורים, הדומיינים המקשרים והPR שלהם יכול לתת לנו דעה כללית על הסמכות של האתר.
  2. ותק – שמעתי הרבה ויכוחים בנוגע לגורמים הקובעים את הAuthority Rank. אבל כמעט כולם הסכימו שותק האתר הוא אחד הגורמים הקריטיים בנושא.
  3. SEOmoz – חברת SEOmoz פחות או יותר עשתה את העבודה בשבילנו והם פיתחו מעין אלגוריתם Authority משלהם שאמור להיות מקביל לאלגוריתם של גוגל. נכון, אין שום הוכחה שהוא בכלל מתקרב למדד הסמכות המקורי של גוגל. אבל בגלל שהמטמתיקאים שלהם עובדים על פיענוח האלגוריתמים של גוגל עוד לפני שלי היה מושג מה זה מנוע חיפוש, אני חושב שאנחנו יכולים להניח שהם קצת יותר קרובים לעניין מאיתנו.

page-authority.jpg

מיקומים נוכחיים

כן, אני בטוח שיכלתם לנחש את זה. איזו דרך יותר טובה לחשב את המרחק בין אתר הלקוח ליעד שלו מאשר המיקום הנוכחי שלו ?

אז זהו, שדווקא בגלל שהדבר הזה כ"כ ברור מאליו. אני רוצה לכתוב כאן דווקא על הדברים שצריך להיזהר מהם כששואבים נתונים על קושי העבודה מהמיקומים הנוכחיים של האתר.

אנחנו יודעים שרמת התחרותיות למילת מפתח מסויימת זה דבר קשה מאוד למדידה וכמעט אף פעם לא נמדד בצורה מדוייקת. כמות המתחרים האמיתית לרוב אינה נגלית לנו ואנחנו לא יודעים כמה משאבים הם מקצים לקידום האתר שלהם.
locations.jpg

בדיוק בגלל זה כשאתם מודדים את כמות המשאבים הדרושה לכם להביא אתר מסויים למיקום מסויים בתוצאות החיפוש ע"י המיקום הנוכחי שלו, אתם יכולים לעשות החלטה שגוייה ובכך – או לתת יותר משאבים ממה שמשלמים לכם לתת, או לא לתת את התוצאה המיוחלת. אני אנסה לתת דוגמא למה שאני מתכוון :

אם למשל אתר A נמצא במיקום 15 בגוגל למילה מסויימת והמטרה היא להגיע איתו לעמוד הראשון בגוגל. אפשר לחשוב שהעבודה היא יחסית קטנה מכיוון שהאתר יחסית קרוב למטרה הזו.

אז עכשיו נסו לדמיין מצב, שבו למילה המסויימת הזאת קיימים 13 אתרים (ו13 אתרים בלבד) שמקצים כל אחד מהם משאבים רבים לקידום האתרים שלהם במילת מפתח המסויימת הזאת. מצב שגורם לזה שלהגיע למקום 15 היא משימה לא קשה בכלל, אך להגיע עם אתר לעמוד הראשון זה דבר אחר לגמרי.
לסיכום
ניתוח אתר קיים למטרות קידום היא משימה לא פשוטה, אבל היא גם לא כזאת מסובכת. בסופו של דבר לדעתי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להשוות את הסמכות, הותק ומפת הקישורים של אתר הלקוח ומתחרה מצליח. עם טיפה נסיון, כל העניין הזה לוקח בערך שעה. לא נעים (במיוחד כשעל כל 10 אנשים שמבקשים הצעת מחיר רק אחד לוקח) , אבל זהו צעד הכרחי על מנת לתת הצעת מחיר הוגנת ל2 הצדדים.

איך אתם מנתחים אתרים קיימים או מחשבים הצעות מחיר לקידום אורגני. אם פספסתי, טעיתי או שאתם מסכימים איתי באיזשהו נושא – אשמח אם תשתפו אותנו בתגובות.
למידע נוסף ומאמרים נוספים אתם מוזמנים לבקר בבלוג שלי – Stoodio – חדשות קידום אתרים

8 תגובות

  1. כתבה הכן מפרטת את השלבים שמבצעים כאשר מקדמים אתרים. אחד הגורמים הנוספים שמשפיעים על מיקום של אתר בגוגול הינו מבנה של אתר. כאשר מקבלים את האתר יש בנוסף צורך לעשות אופטימיזציה של מבנה של אתר, שכוללת: התאמת הקוד לתקן החדש, שינוי במקרה הצורך היררכיה של אתר, כי בסופו של דבר, אתר אמור להיות מותאם לגולש מבחינה פונקציונאלית, ואם האתר הוא טוב לגולש, ראז הוא גם טוב לגוגל, ולכן גוגל תקדם אותו.
    בברכה,

  2. ליוסי אמזלג – לא בטוח אם השאלה מופנית אלי או אל החבר'ה פה בseo-sem.
    בכל מקרה, דומיינים ישראליים בעברית הן רק עוד פקטור שישפיע (ללא ספק) על קידום האתר עצמו.

    אם אתה בונה אתר עם מטרות קידום ברורות ושם את המיתוג בצד – אז אולי כדאי שתקנה לאתר הזה דומיין בעברית. אבל אין שום דרך מיוחדת בה צריך לקדם את הדומיין הזה.

    נכון שהוא מקבל יתרון (מסוים) בגלל שמילת המפתח נמצאת בדומיין עצמו – אבל זה לא משפיע על שאר אסטרטגיית הקידום ובניית הקישורים.

    לחברת גביש – במאמר זה לא נגעתי באופטימיזציה הפנימית של האתר ובכל מה שקשור למבנה ותוכן האתר עצמו. אבל אתה צודק לגמרי, אם צריך לשפר את הקוד, לעשות אופטימיזציה למילות מפתח מסוימות בדפים, לשנות את ההיררכיה לאתר… זה בהחלט עוד עבודה

    כל אלו דברים שצריך למדוד את כמות העבודה והמשאבים ולהוסיף אותם להצעת מחיר.

    רועי בן עמי
  3. רגב, הכוונה היא כנראה לדומיינים המופיעים כ:
    חלומותבהקיץ.co.il
    אותם החל איגוד האינטרנט הישראלי למכור לפני שבועות ספורים
    ו
    חלומותבהקיץ.com
    חלומותבהקיץ.net

    הנמכרים כבר זמן רב.

    רועי, תודה על מאמר מרתק שנוגע בשאלה מהותית ביותר.

  4. המאמר טוב מאוד הבעיה היא שעבור כל תחום אני נדרשים לטכניקה מעט שונה כך שלסיכומו של עניין נאלץ להשקיע ולבצע את כל שיטות הקידום המקובלות.

    מי שהתמחה לדוגמא בקישורי פוטר מצא את עצמו צולל בשבועות האחרונים ללא סיבה מוכרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *