בחודשים האחרונים אני מקבל לא מעט פניות בבקשה לפרסום בפייסבוק.  חלק מהפניות מגיעות מחברות שאנו מנהלים עבורן את הקמפיין בגוגל שהמנכ"ל שלהן שמע על פייסבוק (על פי רוב מילדיו) והוא גם כן רוצה להיות נוכח שם. פייסבוק יצאו לאחרונה בהכרזה שמספר החברfacebook-logo1.jpgים באתר חצה את ה-400  מיליון. בהחלט מספר מרשים מאוד אך עדיין לא מהווה סיבה מספיק טובה להפנות חלק נכבד מתקציבי הפרסום באינטרנט אליהם.
הכנסות גול מפרסום צפויות להגיע ב-2010 ל 25 מיליארד דולר. הכנסות פייסבוק מפרסום צפויות להגיע רק ל-2 מיליארד דולר. גוגל עדיין מכניס יותר מפי 10 מפייסבוק והאמת די בצדק.
קל מאוד למכור היום למנכ"לים שלא ממש מבינים בשיווק באינטרנט פרסום בפייסבוק. יכול להיות שהפרסום בפייסבוק יהיה אפקטיבי ביחס למדיות מסורתיות אחרות כגון: רדיו, טלויזיה ועיתונות אך ברוב המקרים התועלת תהיה יותר נמוכה מפרסום בגוגל. יש מקרים בהם ניתן לפלח במדויק את הגולשים בפייסבוק ואז הפרסום בפייסבוק ממוקד ויעיל. ברוב המכריע של המקרים הפילוח העיקרי של גוגל למילים עדיף ואפקטיבי יותר מהפילוחים שפייסבוק מאפשר.
להלן השוואה קצרה באפשרויות הפילוח:
מיקום – גם פייסבוק וגם גוגל מאפשרים פילוח של מיקום: מדינה, אזור וכו'
גיל – רק פייסבוק מאפשר פילוח על-פי גיל הגולש.
יום הולדת – פרסום בפיסבוק מאפשר לפרסם הצעות מיוחדות לחוגגים יום הולדת. תמיד רצוי שהמודעה תפתח ביום הולדת שמח ואז הצעה מיוחדת לחוגג. "קבל התנסות לחודש ימים של …". מקרה מובהק שפרסום בפייסבוק מפולח היטב ולכן מאוד יעיל.
מין (Gender) גברים/נשים –  פילוח הקיים רק בפייסבוק
מילות מפתח – הכלי העיקרי והיעיל ביותר לפילוח בגוגל. קיים בצורה מאוד חלקית ולא יעילה בפייסבוק מילות מפתח מבוססות על מידע מהפרופיל של המשתמש כולל פעילויות, ספרים האהובים, תוכניות טלוויזיה, סרטים, ועוד. אני בדרך כלל מבלה את רוב הזמן בסיעור מוחות עם הלקוחות שלי בנוגע למילות מפתח יעילות.
השכלה חינוך – קיים רק בפייסבוק. אם אתם רוצים לפנות לכל בוגרי אוניברסיטת ת"א בשנת 2001 הפילוח ההשכלתי יכול בהחלט לסייע.
מקומות עבודה – קיים רק בפייסבוק. לעיתים אתם רוצים לפנות לתעשיות מאוד ספציפיות, הכנסת רשימת מקומות עבודה מפלחת בצורה יעילה את התעשייה.
מצב משפחת – פילוח הקיים רק בפייסבוק.
מתעניין ב – העדפה מיניות . דרך מצוינת להגיע בצורה מדויקת לקהל הגייז שמחוץ לארון.
שפות – אם המודעה שלך בגרמנית אבל המשתמש מדברת יפנית,  זה כנראה לא רעיון מוצלח לפנות אליו. גם גוגל וגם פייסבוק מאפשרים פילוח על פי שפות.

לכאורה פרסום בפייסבוק מאפשר פילוח הרבה יותר מדויק של קהל היעד, אך זה לא מדוייק: בפייסבוק אין פילוח אמיתי בהתאם למילות מפתח וזהו הפילוח החשוב ביותר ברוב המקרים.
אם אני מחפש צימרים בצפון אין יותר מידי משמעות לפילוחים שעשה המפרסם בפייסבוק. אני רלוונטי גם אם בפרופיל שלי לא מופיעה המילה צימר בכלל, גם אם אני בן 16 וגם אם אני בן 80. גם אם אני רווק וגם אם אני נשוי,גם אם יש לי השכלה תיכונית וגם אם עשיתי פוסט דוקטורט.
פרסום בפייסבוק מתאים לפילוחים מאוד ספציפיים כגון פרסום ממוקד לחוגגים יום הולדת או לקהילת הגייז.
כמו כן תמיד כדאי לזכור שפרסום בפייסבוק הוא פרסום בהפרעה. החברים בפייסבוק לא בעניין של קניה בזמן שהותם באתר. פרסום בפייסבוק פחות יעיל במכירות ישירות. סגירת מכירה מבוצעת הרבה יותר טוב בגוגל שם המוכנות של הגולש לקניה הרבה יותר גבוהה.
אז לפני שרצים לפרסם בפייסבוק, עצרו וחישבו היטב.

2 תגובות

  1. אני מאוד מסכים, אני אפילו רוצה להוסיף ולומר שגוגל יכול לספק רמת פילוח שפייסבוק מאוד מוגבל בה – רמת הפילוח הפסיכוגרפית. כך למשל אם אנחנו יודעים ששחקני גולף יקנו גם שירותי בנקאות בחו"ל גוגל מאפשר להציג למי שקורא כתבות בנושא גולף מודעות על שירותי בנקאות בחו"ל וזאת עפ"י חתך של מילות מפתח – פייסבוק יכולים רק לחלום כרגע על האופציה הזו. לשם כך הם צריכים לנתח את התכנים שבדפים שלהם (אם כי בגלל החוקיות שלהם זה לא צריך להיות להם מאוד מסובך) ולהרשות, כמו גוגל, הצגות מודעות עפ"י הקשר במיקוד גבוה ביותר.

    פייסבוק צריכה להתחיל ללמוד את מה שגוגל כבר שיפרה מזמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *