Menu
077-3451111
כניסות: 4087

 

שנת 2006 הוכרזה כשנת ה- WEB2.0 ע"י עיתון Time מה זה בעצם ווב 2.0?

קידום אתרים

הגדרה ווב 2.0 (ב אנגלית : web 2.0) הוא מונח המתייחס לדור השני של שירותים באינטרנט. בעוד הדור הראשון של האינטרנט התמקד באתרי אינטרנט תדמיתיים במיוחד המציגים תכנים שנוצרו על ידי מנהלי האתרים, הדור השני (ווב 2.0) מתייחס לאתרים המספקים בנוסף פלטפורמה טכנולוגית ליצירה ושיתוף של תכנים הנוצרים בעיקר על ידי הגולשים עצמם. המהפכה היא בעיקרה סוציולוגית ולא רק טכנולוגית. מצרכן/גולש פסיבי ליצרן מידע. למעשה התחוללה כאן דמוקרטיזציה של המידע בעולם. השליטה עברה מהתקשורת והטלויזיה לגולשים שמייצרים את התוכן בעצמם.
היסטוריה
במרץ 2003 לא היו קיימים בלוגים בעולם. כיום ניתן למצוא ברשת מעל ל- 100 מיליון בלוגים וכל 230 יום כמות הבלוגים ברשת מוכפלת. כל יום נכתבים כ-1.5מיליון פוסטים, כל דקה 6 שעות של וידאו עולים ל . YouTube בישראל פעילים 250 אלף בלוגים. באוקטובר 2005 החל המפץ הגדול של ווב 2.0. זאת בדומה ל- 1995 שבה החל המפץ הגדול של ווב 1.0 שבישר את לידתה של רשת האינטרנט ככלי עסקי וצרכני המוני.

ניתן להגדיר שלוש מהפכות שעבר האינטרנט:
1. סדר במידע - YAHOO התחילה GOOGLE המשיכה שיפרה והשתלטה.
2. מכירות מכוננות - EBAY. 3.
3. רשתות חברתיות WEB2.0 .
העתידנים מתחילים לדבר על המהפכות הבאות:. ווב 3.0: גל הרשתות המולקולריות (ננו-ביו רשתות) ולאחר מכן עידן הפוסט-אלקטרוני (רשתות קוונטיות) אך עדיין חזון למועד.
הווב 2 יושם תחילה בארגונים, במטרה לאפשר להם לדבר בשפה אחידה ולשתף מידע רלוונטי בתוך הארגון. כך הקלה ה"שיטה החדשה" על תפקוד הארגון וחסכה כסף רב על ידי תקשורת באינטרנט במקום פגישות הגוזלות משאבים של זמן, ושיחות טלפון רבות ויקרות. במהרה, הוסב הרעיון לטובת האינטרנט הציבורי וכיום הוא מושתת בעיקר בזכות המשתמשים הפרטיים.
את עולם הווב 2.0 ניתן לאפיין כבעל רמה גבוהה של אקטיביות ושיתופיות בין הגולשים ליצירת קשרים חברתיים, לשיתוף בחוויות אנושיות, ליצירת מידע חדש והפצתו המהירה ולשיתוף פעולה. מיישום המציע שירותים בסיסיים הפך האינטרנט, על ידי שיתופיות כלל עולמית, לבסיס ליצירת מידע. החידוש הממשי התחיל מאתרי התגיות.

אתרי תגיות

תגית (tag) היא בעצם מילה או ביטוי המהווים מעין קוד או מילת מפתח ומגדירים נושא או תחום התעניינות, לדוגמה: קניות, אוכל, סירת מפרש וכו'. כך יכול המשתמש לגלות אתרים בנושא המבוקש בקלות רבה ולשתף אחרים בהקלדת תגית זהה. אתרי תגיות הם אתרים המאגדים קבוצת משתמשים (בדרך כלל בכמות בלתי מוגבלת), ואלו מאפשרים שמירת רשומות אתרים לפי משתמש. על המשתמש הבחירה האם לשתף את המידע שברשותו. כמו כן, ניתן תמיד לחפש תגים (שלנו או של אחרים), וכך להתחבר אל הקהילה ואל מה שמעסיק אותה באותם רגעים. האתר מנהל את רשימת האתרים, מאפשר שיתופם על פי נתינת תגית על ידי משתמש ויציג לו תחומי עניין זהים - אתרים חדשים שאינו מכיר, על סמך תגיות זהות או דומות במאגרו. אתרים אלו אינם שולחים דואר לא רצוי (דואר "זבל") אלא מתפרנסים מהכנסת פרסומות לאתר.

דוגמאות לישומים שונים של הווב 2.0

 

Web 1.0   Web 2.0
DoubleClick --> Google AdSense
Ofoto --> Flickr
Akamai --> BitTorrent
mp3.com --> Napster
Britannica Online --> Wikipedia
personal websites --> blogging
evite --> upcoming.org and EVDB
domain name speculation --> search engine optimization
page views --> cost per click
screen scraping --> web services
publishing --> participation
content management systems --> wikis
directories (taxonomy) --> tagging ("folksonomy")
stickiness --> syndication


האתרים: " פליקר ", "דל.י.שס" ו" טכנורטי ", מאפשרים לגולשים להוסיף לאתר או ליישום מידע סימניות, תמונות, הערות, דירוג, וכדומה, המשמשים אותם אך נגישים גם לכל הגולשים האחרים העושים שימוש ביישום או באתר.

הבלוגים הם אולי הדוגמה המובהקת ביותר ליישומים המאפשרים לגולשים בודדים ליצור תוכן באיכות גבוהה באופן עצמאי, ולהפיצו למשתמשים אחרים, כשהם מאפשרים לאותם משתמשים אחרים להוסיף הערות במתכונת המוכרת של טוקבק . אלו אתרים אישיים, שתוכנות שיצאו בשנים האחרונות מאפשרות להוסיף אליהם תכנים שיצרו משתמשים בקלות רבה, בלי צורך בידע כלשהו בשפות התכנות של הרשת. סביב הבלוגים לסוגיהם התפתחה גם תרבות ענפה של תגובות, המהוות במקרים רבים את התוכן העיקרי של האתר האישי. סוג חדש יותר של בלוגים, העושים שימוש בקול ובצליל במקום במלל, הוא ה פודקסטים , המפיצים תוכניות, יומנים אישיים ותוכניות מוזיקה.

אתרים כמו web2.co.il מאפשרים לגולש בודד לבחור את המידע אליו יחשף. אפשרות זו הייתה זמינה תמיד, באמצעות קביעת סימניות בדפדפן, אך רוב הגולשים בשנים הראשונות של האינטרנט כרשת ציבורית גדולה מצאו את רוב התכנים ב פורטלים , באמצעות חיפוש, או באמצעות אתרים שריכזו קישורים לאתרים. בשנים האחרונות, נוצרו דרכים חדשות למעקב אחר תכנים מועדפים, שאינן דורשות שימוש ביישום נפרד או ידע טכנולוגי. היישום הבולט בתחום זה הוא הזנת RSS או הזנת Atom, שבה גולשים יכולים לבחור לקבל עדכונים על חידושים באתרים מועדפים או בנושאים מועדפים.

האתר המוכר ביותר העושה שימוש באפשרות של תכנים שיתופיים הוא זה של האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה . ה ויקי מציע יצירת תכנים שבהם יכול לצפות כל אחד מהגולשים, והם אף יכולים לערוך את התכנים שהם צופים בהם. כיום קרוב ל -30% מהאנשים שמקבלים המלצות פיננסיות נעזרים בתוכן גולשים ובין 70%-80% נעזרים בתוכן גולשים על-מנת לקבל החלטות רפואיות.

דוגמאות לאתרי WEB 2.0 בישראל:

ישראל בלוג,

מקור והגדרת הביטוי:

את השם הגו שני אמריקאים: דייל דוהרטי וקרייג קליין. דוהרטי עובד בהוצאה לאור "אוריילי" וקליין בחברת המחקרים "מדיה לייב". הם הגו את המושג ככותרת לכנס שערכו בנושא לפני כשלוש שנים. בשנת 2007 התקיים הכנס השלישי במספר, אשר סחף סיקור תקשורתי נרחב. מקור השם נבע מכך שהשניים נמנעו מלהחליף את המילה "אינטרנט" במילה אחרת - ופשוט קראו לתופעה "האינטרנט החדש". או ככותרת הפתיחה בהרצאתם: הווב, בגירסתו השנייה - "וב 2". השניים טענו כי תופעה עסקית זו, שנועדה לחבר בין תת-ארגונים, להקל ולייעל את עבודתם, טפטפה אט אט אל השוק הציבורי ונכבשה במהירות על ידו. הם חזו את התנפלות ההמון, וכאשר הכנס זכה לסיקור תקשורתי נרחב - אוריילי אף הוציאו פטנט על השם ויש לשלם להם תמלוגים בשימוש מסחרי בשם. כפי שחזו, ה"אינטרנט החדש" אכן נקלט בלשון העם והיישומים שלו, לדבריהם, עוד בחיתוליהם.

ספריה 2 ספריה 2.0

(באנגלית: Library 2.0) מהווה דגם חדשני לקידום ושיפור שירותי הספרייה, בשאיפה להביא למהפך את השקפת העולם בה נתפסו ספריות עד היום, כשמרניות, מיושנות וחסרות דינמיות.

המונח בבסיסו התהווה משילוב של Web 2.0 ו- Business 2.0 והפך לשרות יעיל במידה רבה הודות ל-( OPAC (Online Public Access Catalog בעזרת הטכנולוגיות של ווב 2.0 תינתן גישה נוחה לאוספים של הספריות , בנוסף היא תעניק אפשרויות רחבות לקהל המשתמש באוספים כגון: בלוגים , " וויקיס ", תיוג , רשתות שיווקיות, מסרים מיידיים, הזנות RSS ועירוב טכנולוגיות.
יישום הטכנולוגיה מדגיש ארבעה כללי יסוד הכרחיים ביניהם: העמדת המשתמש במרכז , נוכחותם של המשתמשים ברשת, התחדשות בפאן הקהילתי ונוסף לכך מושם דגש מסוים על מולטי-מדיה אשר מעשירה את חויית ההתנסות. במידה וכל התנאים נשמרים ניתן להעביר את השרות בצורה השימושית, הנוחה והאטרקטיבית במיוחד לקהל היעד של ה ספרייה כלומר, הטכנולוגיה החדישה תחולל תפיסה מודרנית לפיה: שירותי היעץ יינתנו ב צ'ט יעץ ולא בדוא"ל התרגולים לא יהיו עוד בכתב בלבד אלא יעברו למימד המדיה במאגרי מידע אינטראקטיביים. בלוגים, "וויקיס" והזנות RSS יהיו המושגים השולטים במקום רשימות דיוור ו ומתחזקי אתרים מוסמכים תיוג יהיה המעבר מהמיון המקובל למיון זריז וואפקטיבי יותר הקץ לסינון ופיקוח בקטלוגים, משמע כי המשתמש יוכל למצוא ב קטלוג גם בלוגים ווויקיס בנוסף לפריטים מודפסים ואלקטרוניים בלבד.

ההיבט הטכנולוגי

ההגדרה המעשית של המונח מתייחסת ברוב המקרים לשורה של יישומים וטכנולוגיות שבהם נעשה שימוש בתחילת המאה ה-21 , שהמכנה המשותף שלהם הוא הניסיון לחרוג מן הדגם הקודם של גלישה באינטרנט, שאופיין בעיון פסיבי בעמודים שתוכנם סטטי, לדגם בו הגולש הבודד יכול להגיב, להשתתף, לשתף וליצור בעצמו תכנים שישמשו גולשים אחרים. כן נכללות במושג זה טכנולוגיות שבאו לשפר את חוויית הגלישה, כגון טכנולוגיית AJAX , התופסת מקום מרכזי בטכנולוגיות המזוהות עם וב 2.0. AJAX הוא סביבת תכנות חדשה המאפשרת להפוך יישומי ווב לקלים ונוחים כמו יישומי ווב. זוהי שפה המשלבת בין שפת JAVA Script לשפת XML וכך מאפשרת את:

א. אי.מייל 2.0 Zimbra. http://www.zimbra.com%20/ יישום אי.מייל זה מאפשר להעביר את סמן העכבר מעל מספר טלפון שהגיע באי.מייל והיישום יחבר אותנו לשיחה טלפונית דרך סקייפ. או אם אנו מעבירים את הסמן מעל תאריך באי.מייל, היישום יחבר אותנו ישירות ליומן האלקטרוני. או אם אנו מעבירים את העכבר מעל האי.מייל של השולח, היישום יחבר אותנו עם מערכת הCRM של הארגון שלנו, וכו'. כך אימייל 2.0 הוא כלי לקולבורציה מאוחדת (אי.סיקיו יחד עם אימייל יחד עם טלפון VOIP יחד עם האינטרא-נט הארגוני וכו'), לקולבורציה עם יכולת ארגון עצמית עם ניצני בינה מלאכותית ואוטונומיה.

ב. בראוזר 2.0 Flock. http://www.flock.com%20/ יישום בראוזר זה מאפשר RSS, בלוג, רישות חברתי, וויקי, בתוך הבראוזר ללא צורך להוריד תוכנה נפרדת.

ג. Dodgeball.com שנרכשה על ידי גוגל ושמאפשרת רישות חברתי (כמו Linkedin ו- Frienster.com לסלולר.

ד. Housingmap.com "שיושבת" על Google Earth ושמאפשרת תיוג מרחבי, למטרות נדלנ"יות..

ה. Flickr.com שנרכשה על ידי יאהו ושמאפשרת תיוג ויזואלי ושיתוף של תמונות.

ו. Zvents.com ו - upcoming.com שנרכשה על ידי יאהו. שי היישומים הללו משמשים לתיוג סמנטי של אירועים.

ז. del.icio.us לתיוג בוקמרקים.

ח. writely.com מעבד תמלילים וובי-סמנט.

ט. NumSum.com אקסל וובי-סמנטי.

עקרון "הזנב הארוך"

עקרון זה, השאול מעולם הסטטיסטיקה אל עולם האינטרנט, מסביר בפשטות מדוע ווב 2.0 נהפך לפופולרי מאוד. העקרון אומר שאם לפני האינטרנט, הכלכלה והבידור יצרו מספר קטן של להיטים כשכל להיט מיוצר ומופץ במיליוני עותקים להמון המודרני, כעת, האינטרנט יוצר בידור וכלכלה עם מספר גדול של יצירות במספר קטן של עותקים עבור "המון חכם ופוסט מודרני" המאורגן בקהילות. לצורך הדגמה ניקח את אתר העסקים "אמזון" (amazon.com) אשר מאפשר קנייה ממוחשבת של מיליוני מוצרים במחירים סבירים, ללא חשיבות לדרישה בשוק. זוהי גישה חדשה שכן, במקום עשרה להיטים למליוני אנשים באים כעת מיליוני שירים לעשרה אנשים. ההיצע היה מוגבל בגלל הביקוש. על פי עקרון זה בדיוק מונהג ווב 2: היצע מגוון של נושאים ותחומי עניין ללא חשיבות לביקוש. כך שלמעשה, לא משנה מהו הערך שמשתמש מחפש, ימצא מבוקשו (נדיר ככל שיהיה) ואף משתמשים נוספים יתגלו לעיניו ועימם, אתרים בעלי תוכן דומה שלא הכיר בעבר.

 

 

הוסף תגובה


אקטיביטק בע"מ

שיווק דיגיטלי
כתובת: תובל 13, רמת גן.
מיקוד: 5252228

טלפון: 077-3451111
פקס: 077-2070085
מייל: info@actvtec.co.il

הרשמה לניוזלטר

2018 © כל הזכויות שמורות לאקטיביטק בע"מ

actv-logo

צור קשר