אין כמעט לקוח פוטנציאלי שלא שואל את השאלה:" טוב, שילמתי לכם במשך שנה, מה קורה אחרי שנה? אני צריך להמשיך לשלם לכם? כמה זמן יישאר האתר במקום שהוא הגיע אליו". והיותר מתחכמים: " האם מדובר בחתונה קתולית? האם אצטרף לשלם לכם מעתה ועד עולם".
האמת היא  ששאלות אלו באמת מאוד נכונות וחשובות. הבעיה היא שהתשובה עליהן היא מאוד מסובכת ומורכבת והבעיה היותר קשה היא שהלקוחות הפוטנציאלים פשוט אינם אוהבים את התשובה.  כל תשובה שיש בה שמץ של אמת היא תשובה בעייתית. כיוון שאני מאמין באמת להלן התשובה המפורטת:
בשלוש מילים: "תלוי, וקשה לצפות". כמובן תשובה זאת אינה מספקת ולכן מתבקש הסבר.
תלוי – תלוי באיזו סביבה תחרותית האתר נמצא. בסביבה תחרותית אין בררה אלא להמשיך לקדם את האתר תמיד. בסביבה כזאת מוטב להתייחס לקידום כהוצאה קבועה ומתמשכת. הפסקת הקידום תוביל להתדרדרות בתוצאות בסופו של דבר.  קשה מאוד לצפות את המהירות, אך סביר  מאוד שמתחרים ימשיכו לעבוד קשה על מנת לעקוף את האתר. ואם מדובר בהחזר על השקעה חיובי, סביר גם שבסופו של דבר הם יצליחו.
בסביבה עם תחרותית בינונית המצב קצת שונה ואפילו יותר מסובך: "תלוי וקשה לצפות". קשה לצפות כיוון שנכון לרגע זה הסביבה היא עם תחרות בינונית. מי יודע מה יהיה בעוד שנה? אם ההחזר על ההשקעה הוא חיובי בתחום זה, יכול להיות מאוד שבמהלך השנה מתחרים רבים  גם כן יתחילו קידום אתרים מקצועי. כמה מהם יתחילו בקידום? לא סתם אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים. בסביבה עם תחרות בינונית יכול להיות שהאתר יגיע למקום הראשון וגם לאחר הפסת הקידום יישאר שם עוד תקופה ארוכה ויכול להיות שהאתר יגיע למקום השלישי ושלושה חודשים לאחר סיום הקידום ירד למקום השמיני. שני התסריטים  מציאותיים. שניהם קרו בפועל לאתרים אותם החברה בה אני עובד קידמה ולכן להסביר ללקוח מה יקרה אחרי שנה בסביבה עם תחרות בינונית זה הכי  מסובך.
מה קורה בסביבה לא תחרותית? מבלי להיכנס לעומק השאלה אם כדאי בכלל לקדם אתר בסביבה לא תחרותית, התשובה היא די דומה. כיום הסביבה לא תחרותית אך במהלך השנה היא יכולה להיות תחרותית יותר. כאשר אתר בתחום מסוים מתחיל בפעולות קידום אתרים לעיתים זה מוביל  לפעולות שרשרת באותו התחום ואתרים מתחרים גם כן מתחילים בקידום. אם ההחזר על השקעה חיובי, סביר שבעתיד כלשהו המתחרים גם כן יתחילו בקידום.
בסביבה  עם תחרות נמוכה  עדיין מדברים על סבירויות. סביר יותר שהאתר ישאר תקופה ארוכה יותר במקומות גבוהים, אך כאמור מדובר רק בסבירויות. ולצערי לקוחות לא אוהבים תשובות עם סבירויות.
בכל זאת לאחר ההסבר, מבין הלקוח הפוטנציאלי שכנראה העתיד באמת טיפה לוט בערפל, אבל בכל זאת הוא מנסה לקבל איזו הבטחה בנוגע לעתיד. זה נשמע ככה: "אני מבין שקשה לדעת, אך בכל זאת, כמה זמן אתם מתחייבים שהאתר יישאר בשלושה המקומות הראשונים בביטוי "XXX"?
בדרך כלל אני כבר קצת מתעייף בשלב הזה  ולכן עונה : " אנחנו חברת קידום אתרים ולא חברת ביטוח".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *