בשנתיים האחרונות כולנו נתקלים בפוסטים ארוכים כאורך הגלות בנושא שיווק באינטרנט ובמיוחד בתחום קידום האתרים. פוסטים של כ 1000 מילים כבר אינם נחשבים בכלל, הסטנדרט בבלוגים שמחשיבים את עצמם הוא לפחות 5000 מילים אם לא יותר. בדגש על מחשיבים את עצמם. מבלי להיכנס לשמות, אני מוצא את עצמי לאחרונה משקיע חצי שעה ולפעמים אפילו יותר בקריאת פוסטים ארוכים, שלא לומר טרחניים, אשר ניתן היה לסכם אותם בצורה בשתיים שלוש פסקאות קצרות ומדייקות וזאת מבלי לפגוע כלל בידע שהם מבקשים להעביר.
כדי להמחיש את התופעה בצורה הטובה ביותר אני אשתמש בדוגמא: לאחרונה קראתי באחד הבלוגים פוסט אורח שאורכו היה מעל 5000 מילה. אמנם לא ספרתי את מספר המילים המדויק, אך כותב הפוסט טרח לציין בגאווה רבה את מספר המילים. ניתן היה לסכם את הפוסט בשתי מילים: "ייצור המוני" או "פס יצור" ( מושג שכלכלנים התחילו להשתמש בו במאה ה-18). כל מי שלמד מעט כלכלה מכיר את המושג היטב, סביר להניח שגם מי שלא למד שום דבר בחייו יכיר את המושג. כל מה שהפוסט ניסה לומר הוא: אני מאמין ביצור המוני של אתרים ובקידומם. אבל למה לכתוב פוסט כזה בפסקה או שתיים כאשר ניתן לכתוב 5000 מילים בנושא?
השיטות לכתיבת פוסט ארוך וטרחני הן מגוונות ואלו עיקריהן ( לא מומלץ):
1. פסקה ראשונה – מטרתה לגרות את הקורא ולגרום לו להרגיש שכדאי לו להמשיך ולקרוא תחת הבטחה שיתגלה לו סוד שישנה את חייו מעתה והלאה. בדרך כלל כותבים ש"הסוד" שינה את חייו של כותב הפוסט וכנראה שיש סיכוי גדול שהפוסט ישנה גם את חייו של הקורא (בכל זאת הקורא צריך להשקיע עכשיו חצי שעה ולקרוא 5000 מילה).
2. פסקה שנייה – מהו המצב הנוכחי של כותב הפוסט. פסקה זו כוללת משפטים כמו "הילד הלך לישון" "חזרתי בדיוק מפגישה" "ברקע אני שומע מוסיקה של .." " לאחרונה סיימתי.." (נו באמת, את מי זה באמת מעניין).
3. פסקה שלישית – למה החלטתי לכתוב את הפוסט. בדרך כלל זהו שקר כלשהו. ברוב המקרים התשובה היא כדי לקדם את המותג של עצמי, כדי שיחשבו שאני חכם, מבין וכו'. אפשרות אחרת היא פשוט כדי לקבל קישור.
4. פסקה רביעית – הקדמה. על מה הכותב הולך לספר בפוסט. ההקדמה בדרך כלל מיועדת לכותב הפוסט שלא תמיד החליט על מה הוא הולך לכתוב עד לרגע שהוא יושב וכותב.
5. פסקה חמישית – סקירה היסטורית. כיוון שהפוסט עומד לשנות חיים כדאי לזכור מה היה לפני כתיבתו ולכן הסקירה ההיסטורית חיונית.
6. פסקה שישית – מי כתב על הנושא בעבר + ציטוטים. בדרך כלל פשוט מחפשים בגוגל ומוצאים מישהו שנחשב למומחה בתחום. רצוי אפילו למצוא גורו כלשהו כיוון שכך הפוסט נתפס הרבה יותר רציני.
נשאלת השאלה למה בעצם בעלי בלוגים מעדיפים פוסטים ארוכים? האם פוסט ארוך הוא בהכרח יותר רציני? האם פוסט ארוך מעיד שהכותב עמוק יותר, חכם יותר או מבין יותר בתחום? האם האלוגריתם של גוגל נותן העדפה לפוסטים ארוכים?
לצערי התשובה לשלוש השאלות הנ"ל היא- כן.
מבחינה פסיכולוגית, פוסט ארוך לרוב נתפס כרציני יותר (שלא בצדק). רוב הקוראים אכן עשויים לחשוב שהכותב עמוק ומבין יותר בתחום ולכן יש לו יותר מה לומר (שוב, לא בצדק). בנוסף לכך, האלוגריתם של גוגל בנוי כך שגם הוא נותן העדפה לפוסטים ארוכים יותר. הרי מרבית הקוראים האנושיים חושבים כך ועובדי גוגל שבונים את האלגוריתם הם חלק מאותם קוראים ולכן, כנראה, גם הם חושבים כך.
חשוב לזכור שהכתיבה בתחום השיווק באינטרנט, לפחות ברשת, אינה בגדר ספרות יפה. הקוראים לא נהנים לקרוא את הטקסט אלא מנסים להפיק ממנו מידע שיסייע להם בעבודתם. לכן נוצר כאן פרדוקס: הקוראים מעריכים יותר פוסטים ארוכים אך היו מעדיפים לקרוא פוסטים קצרים וקולעים.
הכותבים מבחינתם מעדיפים לכתוב פוסטים ארוכים מהסיבות שפורטו לעיל, מסיבה זו אנחנו כקוראים נמשיך כנראה להיתקל בהרבה מאוד פוסטים ארוכים ומייגעים. אז מי ממשיך לטעון שהאורך לא קובע?
אנשים/גולשים מתעייפים לדעתי אחרי 1000 מילה במידה וחומר אינו סופר סופר מעניין.
נשארים לקרוא אחרי 1000 מילים רק החברה הטובים , אני אישית ממליץ הרבה פעמים לחלק מדריכים לכמה חלקים, כי פשוט רוב הגולשים לא ישארו עד הסוף.
PEACE
כולם מעדיפים פוסטים קצרים יותר, אך כמו שכתבתי ונימקתי, אנחנו כנראה נמשיך לקרוא פוסטים ארוכים מאוד.
אני חושב שהדברים תלויים מאוד בשאילתת החיפוש
פוסט ארוך פוגע בלונגטיילים הזויים בלי להתכוון
מצד שני, חשוב לזכור כי זה תמיד האיכות ולא הכמות, וזה ברור
אבל בישראל, תן מאמר של 5000 מילה, תקשר אליו קצת, והופ, הוא בעמוד השני
🙂
אם כך, איך מוסברת העובדה שלאותם פוסטים ארוכים בבלוגים רבים יש מאות ואלפי תגובות ולאותם בלוגים המוני מנויי RSS ופעילות חברתית עניפה וקהל קוראים נאמן בעוד לאלו שמקצרים יש הרבה פחות אם בכלל…?
הייתכן שיש ברוב הבלוגים דברים שהם מעבר להעברת המסר המקצועי התכלסי בפוסטים ארוכים כמו – יצירת קשר אישי עם הקורא, הבעה יצירתית של הכותב אליה מתחברים הקוראים ועוד דברים מעבר להעברת התמצית המקצועית?
האם ניתן להעביר רעיון מורכב או דרך חשיבה ייחודית בכמה מילים?
הייתכן שאתה שוגה קצת בהערכת העדפותיהם של הקוראים והבעיה היא באיכות הקוראים ולא דווקא בכוונות הזדון של הכותבים? (מיתוג עצמי, פתיון קישורים וכו')
ובכלל "הסטנדרט בבלוגים שמחשיבים את עצמם הוא לפחות 5000 מילים אם לא יותר." כמו איפה? באמת זה הסטנדרט?
אוי כמה חוסר פרגון, שלא לומר עוינות יש בין השורות, כאלו פוסטים באמת מחכימים אותנו
האם הכותב טרח לנדב תרומת ידע כזאת גדולה לעולם הקידום והשיווק לעומת אותם הכותבים עליהם הוא רומז בסאב טקסט?
דיסלייק גדול
אין ויכוח לגבי התרומה של אותם כותבים. אני בהחלט מוריד בפניהם את הכובע על ההשקעה, על המאמצים ועל התרומה. זה לחלוטין לא העניין. הפוסט דן באורכם של הפוסטים. האם האורך הכרחי.
דן באורך הפוסטים תוך כדי רמיזות שהם מורכבים מתערובת של: מניעים שיווקים (פסקה 1), תכנים שקריים,אנוכיים,לטובת מיתוג אישי (פסקה 3) , חוסר השקעה וזלזול באינטיליגנציה של הקוראים (פסקה 4), שוב תכנים שיווקיים מובהקים (פסקה 5)
ממה שקראתי עד היום אני חושב שחלקם לפחות נכתבו תוך השקעה רבה, מחשבה מקדימה לא מעטה, מסירות ונכונות לשיתוף ידע שנצבר לאורך נסיון ארוך ויקר מאוד מאוד – בצורה שתהיה ברורה גם לקורא המתחיל – ולפעמים האורך הוא בהחלט במקום כשיש צורך להעביר רעיון מורכב ואת הרקע המוביל אליו. וכן גם הגיגים של הכותב הם חלק מהכתיבה, הדיון והקהילה שמתפתחים בעקבותיה
לא רוצה לתת לינק אבל באחד מאותם פוסטים אורחים ארוכים, אחד הכותבים ציין שהוא יודע שעל כל 1000 מילים הוא מאבד 20% מקוראיו – זאת גם דרך אחת מיני כמה דרכים לנפות קהל לא רציני.
נחמד מאוד לדעת. כנראה שהאורך באמת קובע, ביחד עם היחודיות של התוכן.
תראו אני לא יודע מה היה פעם אבל ממה שאני יודע כיום פוסט צריך להיות מושקע באזור של 1500 מילים ולא צריך להתבייש להוציא גם קישורים חיצוניים למקומות רלוונטים!
היום פוסט של 500-600 מילים הוא מעולה לקידום הדף \ עמוד, קישור פנימי אחד לדף הבית ואחד לדף פנימי עושה את העבודה וכמובן חשוב מאוד קישור חיצוני לאתר סמכותי!