שימוש מתקדם בגוגל אנליטיקס

חלק חשוב מניהול אתר ומתהליך שיווק וקידום אתרים, הוא ניתוח התנועה אל האתר ובתוכו, באמצעות ממשק סטטיסטיקה כדוגמת גוגל אנליטיקס. קיימים ממשקי סטטיסטיקה רבים נוספים, אולם ממשק גוגל אנליטיקס הוא מהנפוצים ביותר בעיקר בשל העובדה שהוא חופשי לשימוש ושייך לגוגל.
רוב בעלי האתרים מסתפקים ברישום האתר לממשק גוגל אנליטיקס ולא טורחים לבדוק את הנתונים המצטברים שם, שלא לאמר להשתמש בפונקציות מתקדמות של הכלי.
במאמר הזה אפרט מספר תכונות ואפשרויות מתקדמות של ממשק גוגל אנליטיקס, ששימוש נכון בהן יוכל לעזור לכם להבין ולנתח את יעילות אתרכם.

הגדרה וניתוח של המרות

כאשר באים למדוד הצלחה ויעילות של אתר אינטרנט, אחד המדדים הכי חשובים אם לא החשוב מכולם הוא ההמרה.
המרה היא פעולה שהוגדרה מראש על ידי בעל האתר כפעולה אליה מכוון האתר. פעולה כזו יכולה להיות רכישת מוצר, שליחת פרטים, רישום לניוזלטר, הורדת קובץ ועוד. גולש מומר הוא גולש שביצע את הפעולה שהוגדרה מראש והוא נחשב כגולש האיכותי ביותר באתר.
אתר שאינו מודד המרות משול לאתר ללא מטרה ויעד. מומלץ מאד לא להוציא כסף על קמפיין לפני שמגדירים המרה. באמצעות ממשקי ניהול קמפיינים כמו אדוורדס או יאהו ניתן להכניס לעמודי האתר קודים שיעקבו אחרי המרות, ניתן להעניק ערך כלכלי לכל המרה ואז לראות את ההחזר על ההשקעה של הקמפיין.
כאשר מודדים המרות נהוג גם להתייחס למדד שנקרא יחס המרה. יחס המרה הוא היחס בין אנשים שביצעו את הפעולה המוגדרת לבין כלל הגולשים באתר.
אין יחס המרה ממוצע או קבוע והוא משתנה בין סוגי האתרים. פרטים רבים משפיעים על יחס המרה של אתר ביניהם גורמים פנים אתריים כגון עיצוב,תוכן, מבנה  וגורמים חוץ אתריים כגון פרסום בגוגל אדוורדס יעיל יותר או פחות.
ניתן גם להגדיר מסלול עבור ההמרה על מנת שנוכל לנתח ולראות כמה גולשים נוטשים את המסלול בשלביו השונים, ולשפר את השלבים הבעייתיים.

הגדרת המרות

בחשבון האנליטיקס שלכם לוחצים על המילה edit מימין לאתר עבורו תרצו לבדוק המרות, אתם מקבלים את עמוד הגדרות האנליטיקס של האתר.
בטבלת conversion goals and funnel רואים שיש מקום ל4 goals (יעדים). בכל פרופיל אנליטיקס יש אפשרות ל4 יעדים בלבד, אם תרצו יותר מזה פשוט הכפילו את הפרופיל והוסיפו את היעדים הנוספים.
לחצו על  edit מימין לG1 ,  בactive goal  הגדירו yes    על מנת להפעיל את ההמרה, בgoal URL הכניסו את כתובת הURL של עמוד ההמרה שזהו בדרך עמוד תודה שאליו מגיעים אחרי ביצוע ההמרה (שימו לב להנחיות לגבי פורמט הURL שיש להכניס), חשוב שזה יהיה עמוד שניתן להגיע אליו רק לאחר ביצוע ההמרה. בgoal name   יש לתת שם ברור להמרה לנוחיותכם. ניתן להוסיף ערך כלכלי להמרה בgoal value – אם יש ערך ברור וקבוע אפשר להכניס אותו, אפשר להכניס גם ממוצע מוערך, אין חובה למלא פרט זה.
ניתן לסיים את הזנת ההמרה בשלב זה וללחוץ על save changes בתחתית העמוד.
אם ברצונכם להוסיף מסלול להמרה אז אתם יכולים להכניס את שלבי המסלול ב Define funnel .
אחרי ששמרתם את השינויים תצטרכו להמתין 24 שעות עד שתראו את נתוני ההמרות הראשונים.

ניתוח המרות

יש 2 דרכים עיקריות לניתוח ההמרות.
כאשר נכנסים לנתונים הסטטיסטיים בממשק גוגל אנליטיקס, יש לחצן goals בתפריט השמאלי. לחצן זה יביא מידע כללי אודות ההמרות באתר.
אם אנו רוצים לנתח את ההמרות לעומק אז ניתן ללחוץ על לחצן traffic sources בתפריט השמאלי, בכל טבלת מקור תנועה, יהיה לנו טאב של goal conversion לחיצה על הטאב הזה תציג לנו את יחס ההמרה עבור מקורות התנועה השונים.
כאשר אספנו נפח מספיק גדול של מידע סטטיסטי נוכל לראות בדיוק מהם מקורות התנועה האיכותיים שלנו בין אם זו מילת מפתח או אתר מפנה ונוכל להשקיע את הזמן ואת התקציב בשיפור מקורות תנועה אלה.
חשוב להדגיש שפעמים רבות עדיף להשקיע זמן ותקציב בשיפור יחסי המרה של אתר מאשר הבאת תנועה נוספת לאתר.

מעקב אחרי החיפוש הפנימי באתר

כמעט בכל אתר כיום יש תיבת חיפוש המאפשרת חיפוש פנימי בתוך האתר. תיבה זו מסייעת לגולשים להתמצא באתר, אולם למה לא לנצל את המידע הנצבר מהחיפושים הפנימיים כדי לשפר את האתר עבור הגולש?
גוגל אנליטיקס מאפשר לנו לעקוב אחרי חיפושים פנימיים באתר ולנתח אותם. ברגע שנזהה נפח חיפוש גבוה שמתבצע בתוך האתר, נוכל לבנות את המענה המתאים ביותר עבור הגולש.
שלב ראשון נגדיר מעקב אחרי החיפוש הפנימי באתר.
בממשק ניהול גוגל אנליטיקס נלחץ על edit מימין לפרופיל עבורו נרצה להגדיר מעקב אחרי החיפוש. למעלה מימין מתחת לcheck status יש עוד קישור edit  יש ללחוץ עליו.
בעמוד ההגדרות המתקבל, נסמן תחת site search את do track site search. לתוך תא הquery parameter יש להכניס את הפרמטר המשמש את האתר בחיפוש. איך נדע מה הפרמטר? פשוט מאד. נגלוש לאתר ונבצע חיפוש פנימי באתר. נביט בכתובת הURL המתקבלת לאחר החיפוש, יש מספר פרמטרים דינמיים המתחילים בסימן ? ומופרדים באמצעות סימן &. הפרמטר שנמצא לפני מילת החיפוש שבדקנו זהו הפרמטר שיש להכניס.
לדוגמא:
חיפוש בוואללה עבור המילה גוגל הביא את הכתובת הבאה – http://search.walla.co.il/?t=0&e=utf&q=%D7%92%D7%95%D7%92%D7%9C
הפרמטר במקרה זה יהיה האות q . על פי החלק האחרון בכתובת: q=%D7%92%D7%95%D7%92%D7%9C
חשוב לציין שהתווים הלא ברורים אחרי סימן ה= הם בעצם המילה גוגל בעברית כאשר היא מקודדת בפורמט utf-8
אחרי שהכנסנו את פרמטר החיפוש אנו יכולים לשמור את השינויים בלחיצה על save changes.
כרגיל בממשק גוגל אנליטיקס יש לחכות כ24 שעות עד שנראה את הנתונים הסטטיסטיים.
לניתוח החיפושים ניכנס לנתונים הסטטיסטיים של האתר, תחת כפתורcontent  נקבל קישור לsite search, לחיצה על site search  תביא לנו את נתוני החיפושים הפנימיים באתר. נבדוק את טבלת search terms ,  חיפושים שמביאים search exit של 100% אלה חיפושים שלא הביאו תוצאות מספקות עבור הגולשים. ברגע שיש נפח חיפושים גבוה עבור ביטוי מסויים שמביא search exit  גבוה, מומלץ לבנות עמוד מתאים באתר עבור הגולשים המחפשים ביטוי זה על מנת לתת מענה מתאים לחיפוש.
אפשר לרדת לעומק החיפושים  הפנימיים באתר ולהמשיך לנתח אותם, אבל לפני שמבצעים את זה מומלץ לשחק קצת עם הנתונים הקיימים ולנסות להבין אותם באופן בסיסי.

הצגת נתוני קמפיינים שונים בממשק גוגל אנליטיקס

ברמת ברירת המחדל מקורות התנועה שמציג גוגל אנליטיקס הם: גלישה ישירה ( גולשים שהגיעו לאתר באמצעות הקלדה ישירה של כתובת האתר שלכם בדפדפן, סימניה של הדפדפן, הקלקה על כתובת האתר מתוך מייל באאוטלוק וכו), גולשים שהגיעו דרך הפניות מאתרים שונים (לכל אתר יש קישורים ברחבי הרשת שמביאים תנועה לאתר), גלישה כתוצאה ממנועי החיפוש (ניתן להגיע לרמת מילות מפתח,  בגלישה ממנועי החיפוש ניתן לבצע חלוקה בין תנועה אורגנית לבין תנועה שהגיעה מקמפיין גוגל אדוורדס באמצעות תיוג אוטומטי וקישור חשבון האדוורדס לחשבון האנליטיקן).
מה קורה כאשר אתם שולחים ניוזלטר ורוצים לדעת כמה הקלקות אתם מקבלים מהניוזלטר?
אם אתם שמים קישור רגיל בניוזלטר, התנועה תתחלק לתנועה ישירה (אם הגולש הקליק מתוך תוכנת דואר אלקטרוני בסגנון אאוטלוק), או כהפניה מאתר (אם הגולש הקליק על הקישור מתוך ממשק אינטרנטי לקריאת מייל בסגנון וואללה או gmail).
גוגל אנליטיקס מאפשר לנו לתייג כתובות URL כך שהממשק הסטטיסטי יוכל לסווג את ההקלקות מהניוזלטר בקטגוריה משלהן.
צורת העבודה היא מאד פשוטה:
שלב 1 – תבדקו אם כתובות הURL באתרכם מקבלות פרמטרים. הדרך לעשות את זה היא לגלוש לעמוד באתרכם, להוסיף לכתובת הURL סימן שאלה וטקסט אקראי. לדוגמא: אם כתובת באתרכם היא – www.mysite.co.il/page.html   תנסו לגלוש לעמוד www.mysite.co.il/page.html?randomtext , אם אתם מגיעים לעמוד 404 אתרכם אינו יכול לקבל כתובות עם פרמטרים, אם אתם מגיעים לאותו עמוד אז ניתן להשתמש בפרמטרים.
שלב 2 – הוספת הפרמטרים. ממשק גוגל אנליטיקס מגדיר 5 פרמטרים שניתן להוסיף לכתובות URL כאשר 3 מהם הם פרמטרים שחובה להוסיף.
הפרמטרים הם:
utm_source – פרמטר חובה – הפרמטר יציג את מקור הקמפיין שלכם, אתם יכולים לציין google, newsletter, ynet או כל מקור בהתאם לקמפיין הספציפי שלכם.
utm_medium – פרמטר חובה – הפרמטר יציג את מדיום הקמפיין, email, cpc, banner וכו'
utm_campaign  – פרמטר חובה – שם הקמפיין שלכם, שם מוצר, קוד, וכו
utm_term – פרמטר רשות – מילת מפתח המקושרת לקמפיין
utm_content – פרמטר רשות – מאפשר לעקוב אחרי גרסאות שונות של מודעה.
חשוב לציין אם אתם רוצים לעקוב אחרי קמפיין גוגל אדוורדס, יש בממשק אדוורדס אפשרות לתייג את הקמפיין באופן אוטומטי ואין צורך לתייג באופן ידני קמפיינים אלו.
ככה יראה URL מתוייג ידנית שתכניסו לניוזלטר חודש יוני 09 במקום כתובות הURL הרגילות:
http://www.mysite.co.il/page.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=june09
ברגע שגולש מקליק על הקישור הנ"ל, מתוך הניוזלטר שלכם,  ממשק אנליטיקס יסווג אותו כגולש מתוך ניוזלטר חודש יוני שלכם. כך תוכלו לעקוב ולראות את מידת היעילות של הניוזלטר.
גוגל כמובן מנסים להקל על חיינו, יש להם כלי שבונה לכם כתובות URL מתוייגות על פי הפרטים שאתם מכניסים.

סיכום

שלושת השימושים המתקדמים בגוגל אנליטיקס שהוצגו כאן הם רק קצה הקרחון. ממשק אנליטיקס מאפשר גם איסוף נתונים מאוחד עבור מספר דומיינים ותת דומיינים, סינון תוצאות על פי פרמטרים שונים, בניית דוחות וטבלאות ייחודיים, הצגת גרפים רב מימדיים ועוד.
מומלץ מאד לרדת לעומק הממשק הסטטיסטי על מנת לנתח ולייעל את אתר האינטרנט שלכם. ולכוונן אותו כך שיעזור לכם להגדיל את הכנסות העסק שלכם ולא רק יביא להוצאות.

אילן הרץ – מוסמך גוגל אנליטיקס
אקטיביטק – קידום אתרים

גרסה להדפסה

2 תגובות

התגובות סגורות.