לאחרונה סוכנות ה-SEO הבריטית SkyRocket ערכה סקר מקיף בנושא "בניית קישורים", בכדי לבחון את השינויים העוברים על הענף ולהבין טוב יותר כיצד החברות והשחקנים בתעשייה מתמודדים עם הקשיים החדשים. החברה שמה לעצמה מטרה להבין טוב יותר את הטרנדים והכיוונים החדשים בשוק, כשעיקר הכוונה היא לבדוק את דרכי ההסתגלות של העוסקים בתחום לאחר עדכוני האלגוריתם של Google.

החודש פורסמו תוצאות הסקר השנתי השני שלהם. כשבחונים את המספרים והתוצאות, ניתן לקבל תמונה די טובה לגבי ההתמודדות של השוק עם המציאות החדשה, שבה לינקים "אמיתיים", הם כמעט היחידים שמקובלים מבחינת האלגוריתם של גוגל ולא מובילים לעונשים.

315 אנשים מתחום השיווק הדיגיטלי מילאו את הסקר, כולל מנהלי סוכנויות, פרילנסרים, מנהלי SEO ויועצים. להלן כמה נקודות עיקריות שלמדנו מהסקר האחרון:

  • הוצאות על "בניית קישורים" – כעת משהפרקטיקה כבר אינה מניבה פירות כבעבר, אין זה מפתיע לראות שחלה ירידה בגובה ההוצאות של חברות וסוכנויות SEO בכל הקשור לבניית מערכי קישורים לאתרי לקוחות.

אם ב-2013 כ-10% מהנשאלים הוציאו מעל 50 אלף דולר לשנה על "בניית קישורים", המספר ב-2014 עומד על 0%. לעומת זאת, קיימת עלייה במספר החברות שתקציבן נמצא בתחום של 10,000-50,000 דולר (37% ב-2014 מול 11% ב-2013).

  • הגידול בטווח התקציבים של 10-50 אלף דולר מתיישר עם הממצאים באשר לשאלה השנייה בסקר – "האם הגדלתם את תקציב עבור "בניית לינקים" בשנה האחרונה?", כאשר 81% השיבו שהתקציב שלהם גדל.

כשנדרשו להסביר את פשר הגידול בתקציב התשובות נחלקו לשלוש סיבות עיקריות:

  • אילוץ להעלות את התקציב, כעת כששיטות זולות של "בניית קישורים" אינן מקובלות יותר.
  • התקציבים גבוהים יותר עקב עלויות תפעוליות גבוהות יותר.
  • לינקים טובים הם עדיין מצרך יקר ערך.

אצל 20 האחוזים הנותרים הסיבות לאי-גידול התקציב התחלקו לשני גורמים עיקריים: חלק טענו שהתקציב לא בהכרח ירד, אלא פשוט אוחד ונכלל תחת סעיף תקציבי אחר של "שיווק תכנים", בעוד שחלק טענו שהוא ירד עקב זה שהם "רוצים לבחון את השינויים בשוק".

  • הסקר בדק "באלו שיטות של בניית קישורים אתם משתמשים?", כשהנשאלים נתבקשו לבחור בחמש אפשרויות.
  • המגמה המובילה מסתדרת עם המסר השולט היום בכל כנס SEO: CONTENT IS KING. ואכן, רוב משתתפי הסקר בחרו בשיווק תכנים כשיטה שהם משתמשים בה הכי הרבה (69 עונים).
  • חלה ירידה חדה בפרקטיקה של "פוסט אורח בבלוגים". מהפרקטיקה המובילה ב-2013, האלמנט ירד למקום השלישי ב-2014 עם 38 עונים שבחרו בשיטה הזו.
  • פרקטיקות שכיחות נוספות כוללות: קידום דרך אינפוגרפיקה, רשתות חברתיות ו"דפי מקורות" (Resource Pages) שהיה מאד נפוץ גם ב-2013.
  • הסקר גם בדק את השאלה "מהו האתגר הכי גדול בכל הקשור לבניית לינקים". שלא במפתיע, אחת התשובות הייתה "להימנע מהעונשים של גוגל". שני האתגרים העיקריים האחרים היו: השגת לינקים לעמודים שהם בגדר "לא שווים לינק נכנס", והקושי לערוך התאמות במקום העבודה אל מול הצרכים החדשים של המשימה (מבחינת זמן, תהליך, חפיפת עובדים וכו').
  • עוד סוגיה מרכזית שהסקר בדק היא, אלו שיטות של בניית לינקים הן האפקטיביות ביותר ואלו מהשיטות הן הכי פחות אפקטיביות לדעתם של הנסקרים.

כפי שהיה אפשר היה לצפות, התשובות של "הפרקטיקות האפקטיביות ביותר" מתיישרות עם התשובות לשאלה "באלו שיטות של בניית קישורים אתם משתמשים?". התשובות הפופולאריות ביותר היו (ע"פ הסדר) שיווק דרך תוכן, אינפוגרפיקה, שיטת "בניית לינקים שבורים", אינדקסים ו"דפי מקורות".

בפרקטיקות הכי פחות אפקטיביות מוביל "אתרי מאמרים", אחריו נמצאים רשתות חברתיות, לינקים מפורומים, אינדקסים, הודעות לעיתונות, אינדקסים של אינפוגרפיקה ופוסטים אורחים בבלוגים.

השורה התחתונה של הסקר הזה היא שבניגוד לעבר, נראה שכבר אין קיצורי דרך. הימים שבהם יכולנו להבטיח ללקוחות "תוך חודשיים-שלוש תהיה במקום הראשון בגוגל" חלפו ועברו מהעולם. הפרקטיקה של "בניית לינקים" וקידום אתרים עדיין חיה ובועטת, אך כעת צריך באמת לעבוד בשביל זה.

…נראה מה נחשוב על זה בעוד שנה בקיץ 2015.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *