תוצאות זמן אמת בגוגל

החל מינואר השנה גוגל התחיל להציג תוצאות זמן אמת (Real time results) בדפי התוצאות.

תוצאות זמן אמת מוצגות עבור מילות חיפוש הפעילות בזה הרגע באתרי רשתות חברתיות

שונים. על מנת לספק את אותן תוצאות בזמן אמת גוגל משתפת פעולה עם: Twitter. וגם Facebook, MySpace, FriendFeed, Jaiku,

Identi.ca

מדוע גוגל בחרה להציג תוצאות זמן אמת

הסיבה הראשונה היא הרשת החברתית של טוויטר אשר מושכת נתח עצום של גולשים העוקבים לעיתים באדיקות אחרי טוויטים או ציוצים של משתמשים אחרים בטוויטר, ולכן גוגל מעוניינת לנתב לכיוונה חלק מאותו נתח של גולשים.

סיבה נוספת נובעת מכך שתוצאות זמן אמת משדרגות במידה מסויימת את מרכיב העדכניות של מנוע החיפוש, זאת מכיוון שתוצאות מפייסבוק או מטוויטר למשל מתקבלות בעמוד הראשון באופן מיידי וככל הנראה ממש בסמוך להתרחשות האירוע שאותו הגולש מחפש, כך שניתן לראות בתוצאות זמן אמת רכיב המאפשר לגולשים לקבל מידע עדכני יותר מבעבר. אך למרות זאת חייבים לסייג ולהודות שאיכות ואמינות תוצאות החיפוש במקרה של תוצאות זמן אמת עלולות להיות ירודות ביחס לתוצאות החיפוש הרגילות. דוגמה לכך התקבלה בחודש האחרון כאשר פורסם ציוץ שדיווח על מותה של שחקנית הקולנוע נטלי פורטמן, דיווח שהיה מנותק מן המציאות ולא מדויק בעליל.

כיצד גוגל מדרג את טוויטים בתוצאות זמן אמת.

גוגל חשפה לאחרונה כמה פרמטרים על פיהם מדורגים ציוצים בתוצאות זמן אמת.

Page Rank עבור טוויטים – בדומה לשיטת דירוג הקישורים עבור אתרים , האלגוריתם של גוגל בוחן במקרה של טוויטר את כמות ואיכות המשתמשים ש'עוקבים' אחרים משתמש מסוים. ככל שלאותו משתמש יש יותר 'עוקבים' איכותיים הציוצים שלו נחשבים יותר ומדורגים גבוה בתוצאות זמן אמת.

שימוש בסולמיות # – בטוויטר משתמשים בסולמית על מנת לסמן נושא מסויים שגולשים אחרים עלולים לחפש, לדוגמה:  #קידום אתרים.כאשר משתמש בטוויטר מקליק על הנושא 'קידום אתרים' כדי לחפש טוויטים רלוונטיים גוגל מציג בתוצאות זמן אמת את אותם ציוצים המסומנים בסולמית כאשר אחריהם מופיע הביטוי 'קידום אתרים'.

ספאם – כמו בדירוג של דפי אינטרנט גם כאן האלגוריתם של גוגל ינסה לסנן כאלה המנצלים לרעה שימוש בסולמיות ומשתמשים בהן באופן מוגזם.

איתור סימנים בתוך כל הרעש –  קיימת בעיה לאתר את הטוויטים הרלוונטיים עבור ביטוים ומילים פופולאריים במיוחד, זאת מכיוון שמילה כמו 'ארה"ב' למשל יכולה להופיע בתוך הציוץ בהקשרים רבים, לכן מנוע החיפוש מנסה לאתר טרנדים או מגמות בהקשר לאותו ביטוי פופולארי. כלומר אם לדוגמה גוגל מזהה בטוויטים מספר גובר והולך של ביטויים או מילים המופיעים ליד המילה או הנושא 'ארה"ב'. אותם ציוצים יוצגו בתוצאות החיפוש.

לסיכום, נכון לרגע זה תוצאות זמן אמת נראות כתוספת חביבה וטרנדית משהו אשר מושפעת מגל הטוויטר ששותף את עולם האינטרנט, אך לאור כל זאת קיים ספק מסויים באשר ליכולתן של תוצאות אלו לספק לגולשים מידע אמין ואיכותי.

בנוסף, נכון לרגע זה תוצאות זמן אמת אינן מוצגות בדומיין הישראלי של גוגל – google.co.il ולכן תוצאות טוויטים בעברית ניתן לקבל ב google.com

נקודה נוספת נוגעת בסוגיית קידום אתרים או במקרה הזה בקידומן של ידיעות בזמן אמת. התחלופה המהירה של התוצאות מעלה סימני שאלה לגבי כדאיות הקידום והיכולת להשקיע מאמץ בהבאת גולשים אל האתר באמצעות תוצאות זמן אמת המוצגות בדף הראשון של גוגל.

גרסה להדפסה