על פניו, הביטוי "שיווק דיגיטלי" אכן נשמע (וגם נראה) מפוצץ. אם מישהו יענה לשאלה "במה אתה עוסק" במילים "שיווק דיגיטלי", אין ברירה אלא להתרשם ולהניח שמדובר בבן אדם שמשתמש על בסיס יומי בהמון כלים ויכולות מגוונות במקום העבודה שלו.
אבל מה בעצם טומן בחובו המונח "שיווק דיגיטלי"? מה התחום הזה מכיל? אלו הן כבר שאלות המובילות להסברים הרבה יותר ארוכים, עם תשובות, שבדרך כלל כוללות תת-תחומים רבים. למעשה, אם תשאל שני אנשים שעוסקים בשיווק דיגיטלי מה הם עושים בפועל, ייתכן בהחלט שתקבל שתי תשובות שונות לגמרי.
אבל אנחנו לא נתקלים בביטוי הזה רק בשיחות עם אנשים פרטיים, אנחנו שומעים את זה גם מחברות העוסקות בשיווק דיגיטלי או כאלה שמגדירות עצמן כעוסקות בתחום הזה. אז (שוב), מה זה כולל בפועל? התשובות יכולות להשתנות מחברה לחברה.
ובכל זאת, לביטוי זה ישנם גבולות ברורים, והוא כן מהווה סוג של מטריה לכמה תחומי פרסום הנכללים תחתיו. שיווק דיגיטלי, כפי שהוא שנשמע, פירושו שיווק באמצעים דיגיטליים. השיווק באמצעים אלו מתרחש למעשה במחשבים, טאבלטים, סמארטפונים וכל אמצעי מולטימדיה אחר הקיים ברשותנו.
רשתות חברתיות. נתחיל דווקא באחת מהפלטפורמות הכי פופולאריות לשיווק דיגיטלי, הרשתות החברתיות. אנחנו מבלים בהן אינספור שעות, במחשב הביתי או בעבודה, עם הסמרטפון בדרך הביתה או עם הטאבלט על הספה בערב.
ה-Web 2.0. או בשמות היותר מוכרים לנו: פייסבוק, Google+, טוויטר, לינקדאין, אינסטגרם, פינטרסט, סיקרט ואחרים. בין אם המפרסמים רוצים להגיע לגולשים בישראל או בחו"ל, כולם שם. קוראים, עוקבים, משתפים, עוקבים ונותנים לייקים (או פלוסים, או פייבורוטים, או לבבות או מה שזה לא יהיה). כל יום כל היום.
שיווק לאנשים אלו הוא מתבקש מאליו. הרשתות נותנות למפרסמים רמות שונות של פילוח הזדמנויות ואפשרויות הגעה לקהלים ממקודים בתכני טקסט, וידיאו ולינקים.
פרסום ב-Google Adwords. כשמדברים על פרסום ברשתות החברתיות, לרוב מדברים על פרסום ב-Google, מהסיבה הפשוטה שמדובר במנוע החיפוש המוביל באינטרנט, כשבחלק גדול מהמדינות הוא מהווה כמעט מונופול בתחום (בסין ישנו את מנוע החיפוש של Baidu, ברוסיה יש את
Yandex, אבל בשאר העולם Google חולש על רוב השוק).
Google נותנת את האפשרות לפרסם לקהל מפולח וממוקד ביותר, תוך שליטה מקסימלית בתימחור ובניית אסטרטגיה פרטנית לכל קמפיין. כך שניתן לפרסם ברשת החיפוש ולהגיע לאנשים שמחפשים מוצרים בתחום שלך, כמו גם ברשת המדיה של Google (באנרים) באתרים הקשורים למוצרים המשווקים או ב-YouTube, תוך שימוש במדיה מגוונת.
קידום אתרים אורגני – SEO. בהמשך לאפשרות הפרסום ב-Google AdWords, הנוכחות של חברה בתוצאות של מנועי החיפוש הינה קריטריון חשוב ביותר באסטרטגיית השיווק הדיגיטלי שלה, כשהמטרה של כל חברה ואתר היא להופיע כמה שיותר גבוה. למעשה, תוצאה שאינה בעמוד הראשון או השני תזכה לכמות מזערית של צפיות וחשיפות.
תחום קידום האתרים כולל למעשה אופטימיזציה של אתרים, בכדי שיתאימו לאלגוריתם של Google או מנועי חיפוש אחרים (שגם משתנה ומתפתח כל הזמן) ולגרום לאתר להופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפושים הקשורים לתחום שלהם.
דיוורים וניוזלטרים. "ניוזלטר" הוא למעשה דואר אלקטרוני פרסומי הנשלח לרשימה רחבה של נמענים על ידי חברה. החברות השונות משתמשות במיילים אלו כדי להעביר מסרים שונים (בין אם מדובר במוצר חדש, מבצע, עדכונים או אפילו סתם לומר ללקוחות "תודה" או "חג שמח").
עבור חברות רבות, מדובר בכלי שיווק מרכזי, שכן הוא מהווה צינור ישיר בין החברה לבין הלקוחות שלה שהביעו נכונות לקבל את הדיוורים הללו.
פרסום בסלולאר. כפי שצוין מעלה, "שיווק דיגטלי" כולל בתוכו מחשבים, טאבלטים ומכשירים סלולאריים. אך המציאות היא שבכל שנה ושנה האחוזים של הגולשים הסלולאריים רק עולים, והחשיבות של התחום הזה עולה באופן קבוע תוך תפיסת נתח גדול ומשמעותי יותר.
הפרסום בסלולאר כולל בתוכו גם חלקים מהתחומים האחרים, אבל לא רק. למעשה התחום מתייחס לכל נגיעה שיווקית המתייחסת באופן ספציפי לעולם הסלולאר.
התחום הזה כולל בתוכו בניית אתרים המיועדים למכשירים סלולאריים, פרסום באפליקציות שהשימוש בהן נעשה בסלולאר ופרסום בתחומים הקודמים שהוזכרו כאן, באופן שמותאם למכשירים סלולאריים: פרסום ב-Google עם מודעות מותאמות לסלולארי, קידום אורגני לאתרים מקומיים, פרסום מותאם ברשתות החברתיות וכו'.
אז בפעם הבאה שמישהו עונה לכם "שיווק דיגיטלי" לשאלה "מה אתה עושה", הרגישו חופשי להפגין בקיאות ולהתקיל אותו עם "כן, אבל מה באופן ספציפי?".