משנה לשנה, הפרסום בפייסבוק הופך להיות פלטפורמה שמהווה תחרות אמיתית לפרסום בGoogle. החודש פתחנו את שנת 2017 ואם עוד לא התאפסתם על הטרנדים החמים ביותר של השנה, זאת כנראה ההזדמנות האחרונה שלכם לא להשאר מאחור. ממציאות מדומה ועד לדגש ענק על מובייל. אלה הטרנדים שלדעתנו, הולכים לעשות את שנת 2017:
תוכן אינטראקטיבי
וודאי שמתם לב שלקראת סוף השנה, הסקרים האינטראקטיבים כבשו את פייסבוק. משתמשים התבקשו להצביע באמצעות אחד מסימני הReaction של פייסבוק על נושאים שונים ומשונים. זוהי רק דוגמא אחת לכיצד תוכן אינטראקטיבי שחושב מעט מחוץ
לקופסא יכול להפוך ללהיט שהופך את המשתמשים מכאלה שצורכים את התוכן, לכאלה שמשתתפים בו. המפרסמים יצטרכו להמשיך ולשבור את הראש בכדי למצוא את הדרכים החדשות להלהיב את קהל המשתמשים ולבלוט בתוך זירת הפרסום העמוסה. הגרלות וMeme's יביאו אתכם עד גבול מסוים של גירוי לקוח, אבל תפקידכם הוא למצוא את הדרכים לגרום לקהל להתעניין בתוכן שלכם וכתוצאה מכך, בתקווה, גם במוצר שאתם מפרסמים. נסו לשים דגש על תוכן ששם את הלקוח במרכז, שמניע אותו לפעולה, ובעיקר כזה שהוא לא רואה בכל יום.
מובילי דעת קהל
כמו בשנים האחרונות, יותר ויותר "אושיות פייסבוק" צוברות קהלי עוקבים ומייצרות תוכן על בסיס קבוע. משתמשים סומכים יותר על המלצות מאנשים שנתפסים אצלם כמובילי דעת קהל, ואין לזלזל ביכולת של אושיות הפייסבוק להשפיע על המיתוג שלכם ועל החשיפה שלו. השימוש במוביל דעת קהל נותן למשתמש תחושה שמוביל הדעת מאמין בעצמו במוצר, ולכן גם עוקביו יכולים לעשות זאת. בימים שבהם הFeed עמוס יותר ויותר בפרסומות ותוכן שיווקי, משתמשים מחפשים המלצות ממקורות שנחשבים בעיניו לאמינים. רוב הסיכויים שיש לכם עשרות מתחרים בשוק, והצופים כבר מתקשים להבדיל בינכם לבין המתחרים. פרסום באמצעות מובילי דעת קהל יכול לעזור לכם להגיע אליהם בצורה שמרגישה "אורגנית" יותר מאשר קידום ממומן. מיצאו את אושיית הפייסבוק שהתוכן שלה תואם את ערכי המוצר שלכם, ונסו ליצור שיתוף פעולה פורה. צעד אחד לפני המתחרים.
וידאו מותאם למובייל
כולם כבר יודעים שרוב גדול של הגלישה בפייסבוק מתבצעת מהמכשיר הנייד, ולכן לא מפתיע שיותר ויותר חברות שמות דגש על התאמה של הסרטונים שלהם לנייד. לקראת סוף שנת 2016 ראינו כיצד יותר ויותר חברות בוחרות בפורמט ורטיקלי להצגת הסרטונים שלהם. הדבר אולי נראה מוזר במחשב, אבל מעניק חווית צפיה טובה יותר במובייל, היכן שרוב המשתמשים נמצאים. ניתן לצפות שככל שהזמן יחלוף, פחות ופחות אנשים ישתמשו בפייסבוק דרך הדסקטופ, וישנו את הרגלי הצריכה שלהם עוד יותר. אתם חייבים להיות מוכנים עם התכנים שלכם ולהתחיל להתאים אותם לקהל הענק שמחכה לכם במובייל. הקהל הזה מתרגל לצרוך את המידע שלו באופן שונה ממה שסיפקתם לו עד כה, ומצפה לחווית צפיה נוחה ומותאמת למכשיר בו הוא משתמש. בדקו כיצד הקהלים שלכם מגיבים לסרטונים בגדלים שונים, ובדקו האם גם התוכן שלכם צריך לעבור התאמה.
שידור חי
הטכנולוגיה שפרצה לפייסבוק בסערה בשנת 2016, תמשיך להתפתח ולשגשג גם בשנת 2017. אינסטגרם הוסיפה גם היא סוג של שידור חי בדמות הStories, ובוחנת בימים אלו אפשרות לשידור לייב. עם הדגש עם אינטראקטיביות ועדכנות, נראה שהשידור החי נמצא כאן כדי להשאר. השידור החי הוא אניגמה קשה לפיצוח על ידי מפרסמים, וצריך להשתמש בה בזהירות רבה. משתמשים רבים לא אוהבים לקבל את ההתראות על השידור החי, וברגע שהם "יזכרו" שהם עשו לייק לדף הפייסבוק שלכם, הם עלולים לעשות לו אנלייק. בכדי להמנע מזאת, נסו להשקיע בשידורים חיים איכותיים, שמתקשרים למותג באופן מעניין. חברת LG למשל קיימה שידור חי בלוקיישן לא ידוע בארץ, והמשתמשים היו צריכים לזהות את המיקום המדויק ולהגיע אליו. הראשון שהצליח להגיע למיקום הנכון זכה ברובוט שואב. הרובוט השואב אגב, מצויד בעצמו במצלמה לשמירה על הבית, מה שהופך את הפעילות לכזו שמתכתבת עם המוצר שאותה היא מפרסמת אפילו ברמה הטכנית. הפעילות הייתה להצלחה מסחררת והראתה כיצד אפשר לנצל את הפלטפורמה החדשה לשיווק "מחוץ לקופסא" של מוצר חדש.
צ'טבוטים
יותר ויותר דפים עסקיים בוחרים להשתמש בצ'טבוטים שמאפשרים מענה אוטומטי וחכם ללקוחות שמנסים ליצור עם בית העסק קשר בהודעה פרטית. הדוגמא הישראלית המוצלחת ביותר היא כמובן של Yes שהשיקו את YesBot שנותן מענה אוטומטי בנושא סדרות המשודרות בשירות. בשנת 2017 יותר ויותר דפי פייסבוק יעברו לשימוש בצ'טבוטים. האוטומציה היא תופעה בפני עצמה בעולם השיווק הדיגיטלי, והצ'טבוטים הם מהדוגמאות הטובות ביותר להעצמת האינטרקציה של הלקוח עם בית העסק, תוך כדי "הורדת עבודה" מבית העסק עצמו. כדאי לכם כבר עכשיו לחקור את הפלטפורמה החדשה הזו שתאפשר גם לכם להרחיב את האינטרקציה עם הלקוח, ולהעניק ללקוח חוויה מהירה, יעילה וחכמה.
מציאות מדומה ורבודה
משקפי המציאות המדומה (והרבודה שבדרך) נמצאות כמעט בכל מקום. חוץ מחברת Apple (שבינתיים יושבת על הגדר ומחכה לרגע הנכון), כמעט כל החברות הגדולות בשוק טבלו את רגליהן בשוק הVR. עד כה השימוש השיווקי החכם ביותר למציאות רבודה היה שיתוף הפעולה של סטארבאקס ומקדונלדס עם המשחק Pokemon Go, בארץ ראינו כמה שימושים חביבים של מספר קניונים אשר דירבנו את הקונים להגיע ולתפוס פוקימונים במתחמים שלהם. עם זאת, תחום הVR עדיין בחיתוליו, ושנת 2017 צפויה להציג חידושים גדולים בתחום ובעיקר בקונספטים המשולבים בו. כעת הכדור במגרש של המפרסמים: האם הם יצליחו ליצור תוכן מעניין וייחודי בVR? מצלמות 360 הופכות זולות מיום ליום, והופכות את מלאכת יצירת סרטוני VR לעבודה יצירתית בעיקרה. התחילו לחקור את הזירה החדשנית הזו, ותתחילו לחשוב "VR". במידה ואתם מצליחים כבר עכשיו ליצור חוויה ייחודית שמתקשרת עם המוצר אותו אתם מנסים למכור, אתם עתידים לראות התעניינות רבה יותר ויותר בו.
אסטרטגיית "מובייל קודם לכל"
כאמור, יותר ויותר טראפיק מגיע כעת ממכשירים ניידים. אם התוכן שלכם לא מותאם לניידים, אתם מפספסים הזדמנויות ענקיות. זכרו שהמילה "מותאם" לא מתייחסת רק למובן הטכני, אלא התוכני של המילה: התוכן שאתם מציגים למשתמש צריך להתאים לאורח החיים הנייד. כלומר קצר, מעניין, מגרה ו"נגיש". כיוון שהגלישה דרך מובייל נמצאת רק במגמת עלייה, אתם חייבים להיות עם האצבע על הדופק ולוודא שכל צעד שיווקי שאתם מבצעים, נעשה מתוך מחשבה על תחום המובייל. חוסר שימת לב לתחום המובייל, או הזנחה שלו, עלולה לגרום לנטישה של גולשים, חוסר התעניינות מצד הגולשים ובעיקר ירידה ירידה באינטרקציה של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם עם התוכן שאתם יוצרים עבורו.
רכישת מוצרים ישירות מהפלטפורמה
ב2016 ראינו כיצד פייסבוק מאפשרת לצרף "מוצרים" לפוסטים עם מחירים ופרטים מלאים, אך הסליקה בסופו של דבר מתבצעת בדף נחיתה ייעודי של המפרסם, או אפילו בטלפון לאחר שהמשתמש הביע עניין ברכישה. בשנת 2017 צפוי שינוי מגמה שיאפשר לפייסבוק לבצע את הסליקה מבלי לצאת מהאפליקציה. האם פייסבוק תחבור לPayPal או שמה היא תבנה פלטפורמת סליקה משלה? והכי חשוב: על כמה אחוזים מההכנסות נאלץ לוותר כדי להפוך את חווית הרכישה של המשתמש למהירה ונוחה? התחילו לחשוב האם כאשר יום הפקודה יגיע, אתם תוכלו להשתמש בכלי ולהפוך את דף הפייסבוק שלכם לחנות אינטרנטית לכל דבר. חשבו כיצד תשלבו את המוצרים בתוכן העתידי שתצרו, כי בקרוב מאוד, המרחק בין הלקוח הפוטנציאלי שלכם לבין התוכן והמוצר שאתם מנסים למכור לו, עומד להתקצר משמעותית.
סיכום
לא קשה להבחין שרוב הטרנדים הצפויים של 2017 קשורים בצורה כזו או אחרת למובייל. אתם חייבים לקחת בחשבון שהמשתמשים שלכם נמצאים בניידים שלהם, ואתם חייבים להתאים את עצמכם לעובדה זו. בין אם מדובר ביצירת תוכן חדשני שנוח לצרוך On the Go, או התאמה ויזואלית של התוכן לכלל המסכים האפשריים. אתם צריכים להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לפרסום במובייל, כי אם אתם לא שם, אתם כנראה לא קיימים. השנה הקרובה היא שנה של התעצמות טכנולוגית. הרבה טכנולוגיות שבשנת 2016 רק נחשפו מתחילות לחלחל אל המיינסטרים ולהפוך ליותר ויותר נפוצות. אלו שישכילו ויהיו מוכנים יקטפו את הפירות ראשונים ויצליחו לשלהב את הקהל שבימים אלו מוצף בתכנים שיווקים. אלו שיתעוררו מאוחר מדי עלולים למצוא את עצמם במקום "נישתי" יותר. כמפרסמים חובתינו להשאר מועדכנים טכנולוגית ולהבין את כל הכלים העומדים לרשותינו, ואם שנת 2016 הראתה לנו משהו, זה ששנת 2017 הולכת עוד להפתיע אותנו.