הקדמה
תחילה חשוב לציין! תכנית עסקית איננה תכנית שיווקית.
תכנית עסקית - תכנית עסקית היא מסמך מפורט שכולל היבטים רבים הקשורים בניהול העסק ותפעולו השוטף. בהיבטים אלה נכללים בדרך כלל הפן הכלכלי-פיננסי של העסק, הפן השיווקי, הפן הטכנולוגי (המוצר שהעסק מוכר) והפן האסטרטגי.
תכנית שיווקית היא נגזרת של התכנית העסקית והאסטרטגית והיא יישומית וטקטית. התכנית השיווקית כוללת תקציב שיווק, תכנון מהלכי מכירה וקידום, תכנון מהלכי חשיפה ופרסום (תקשורת שיווקית).
מה זו תכנית שיווקית - תכנית שיווק הנה תכנית כתובה, המהווה מפת דרכים להשגת מטרות שיווקיות ספציפיות בתוך מסגרת זמן מוגדר. התכנית השיווקית מתארת את הפעולות השיווקיות שהעסק צריך לבצע בכדי להשיג את אותן מטרות.
לדוגמה: תכנית שיווקית עשויה לכלול אסטרטגיה להגדיל את נתח השוק של העסק ב- 15% אחוזים. תכנית השיווק תציג את המטרות שצריכות להיות מושגות על מנת להגיע לעלייה של 15% בנתח השוק העסקי.
המטרות צריכות להיות מדידות ולכן גם "ניתנות לכימות". מדידה זו עשויה להיות במונחים של נפח המכירות, ערך כספי, נתח השוק, אחוז חדירה וכן הלאה.
תכנית שיווקית חייבת להתייחס לשלוש נקודות:
- אפיון מדוייק של קהל היעד - הצרכנים הפוטנציאלים של המוצר או השירות.
- אפיון הצעת הערך הניתנת להם (כולל המוצר/ השירות)
- צורת ההתמודדות התחרותית ע"י ערכים המדגישים את ההבדלים והשוני למול התחרות.
בנוסף, תכנית השיווק גם מסייעת בהתאמת התקציב והמשאבים הדרושים לשם השגת היעדים שנקבעו. תכנית השיווק מראה מה החברה אמורה להשיג במסגרת התקציב וגם לאפשר למנהלי החברה להעריך תשואה פוטנציאלית על השקעה בשיווק.
מקומה של האסטרטגיה השיווקית ברצף ההחלטות העסקיות המדורג של החברה היא לאחר בניית האסטרטגיה העסקית וטרם לקיחת החלטות מעשיות.
תכנית שיווק רשמית בכתב היא חיונית בכך שהיא מספקת נקודת ייחוס חד משמעית עבור פעילויות לאורך כל תקופת התכנון. עם זאת, ניתן אף לומר כי היתרון החשוב ביותר של תכניות שכאלה הוא תהליך התכנון עצמו. תהליך זה בדרך כלל מציע הזדמנות ייחודית, בה מתנהל פורום דיונים עשיר (סיעור מוחות) במידע פרודוקטיבי ממוקד בין המנהלים השונים המעורבים בניהולו.
שלב ראשון - הגדרת מטרות
השלב הראשוני והחשוב שבו מתחילה תכנית שיווקית הוא בהצבת מטרות ממוקדות וראליות: מה אני רוצה להשיג בשנה הבאה? כמה? ולבסוף איך אני עושה זאת?
בשלב הגדרת היעדים יש להתייחס לנקודות הבאות:
על היעדים להיות מדידים וכמותיים כדי לדעת בתום תקופה (רבעון / חצי שנה / שנה וכיו"ב), האם הצלחנו לעמוד ביעדים או לא. אם לא הצלחנו לעמוד ביעדים מה הסיבה לכך? על מנת להמחיש את הכוונה בהקשר זה, נציין דווקא דוגמה ליעד שאינו מדיד: "אני רוצה שכולם יכירו את העסק שלי" - ברור כי מדובר ביעד שאינו מדיד (וגם לא נכון שיווקית), שכן "כולם" ככל הנראה אינם הלקוחות הפוטנציאלים של העסק. לרוב, היעד יתבסס על הנתונים והתוצאות של הפעילות הקשורה אליו במהלך השנה שקדמה לו, שכן רק כשיש בידינו את הניסיון והידע שבא בעקבות כל ההצלחות והטעויות שנעשו במהלך תקופה ראויה ומשקפת, רק אז נוכל להסיק מסקנות מבוססות. לאור כל המשתמע מכך, יש לקבוע יעד ריאלי יחסית לשנה הבאה וכזה שישקף את יכולות העסק. לדוגמא: עליה של 15% בהכנסות בשנה הנוכחית אל מול שנה שעברה, או להוסיף עוד 70 לקוחות חדשים השנה.
טיפים:
- אל תעלו מספרים ותחזיות שאתם לא מאמינים בהם או לא מסוגלים לעמוד מאחוריהם.
- זה נכון שהנייר סובל הכל, אבל תמיד מומלץ להסתמך על דוחות המכירה ברבעונים קודמים או בשנים קודמות.
- גם קמפיינים ומהלכי שיווק מבריקים לא מצליחים להכפיל מכירות בין לילה; הציבו יעדים ריאליים ומציאותיים ככל הניתן.
הגדרת מטרה אסטרטגית - אשר תכליתה למסגר את העסק סביב יעד מסוים, אשר אליו נשאף בכל פעילות שיווקית שנבצע. המטרה האסטרטגית תוגדר בצורה עסקית המחוברת לעולם העשייה העסקי והשיווקי של העסק. לדוגמא:
- כמות לקוחות חדשים
- מכירות בסכום מסוים
- מספר פרויקטים רבעוני
- הפיכה לספק מוביל בתחום כלשהו
הגדרת משימות על - להגדיר 2-4 משימות ראשיות, אותן נגזור מהמטרה האסטרטגית ואשר מהן ניתן לצאת לעשייה יישומית. משימות העל יתוו ויקדמו את העסק בדרך להגיע למימוש המטרה האסטרטגית.
הגדרת יעדים:
היעדים, הם התרגום המספרי של המטרות האסטרטגיות שהוגדרו, כלומר אם נגיע למטרה שהוגדרה מה תהיה ההכנסה הצפויה? ומה יהיה הרווח? גם שלב זה דורש חשיבה, שכן המטרה היא לא לזרוק מספרים באוויר, אלא לבצע חישובים מבוססי נתונים.
הגדרת יעדים במספרים
- יש לתרגם למספרים את היעדים האסטרטגים והעסקיים ליעדי מכירות שנתיים כמותיים ומהם להסיק מטרות ברמה הרבעונית או החודשית (דבר החשוב במיוחד לעסקים עונתיים). מומלץ לפרק את היעדים לקטגוריות מוצרים או לקבוצות לקוחות – בהתאם למבנה פעילות החברה. לדוגמא: חברת קוסמטיקה תחלק לפי מוצרי קוסמטיקה ומוצרי טואלטיקה בעוד שחברה המספקת שירותי תקשורת תחלק לפי לקוח קטן SME, בינוני SOHO, גדול.
- יעדי מכירות – כמותיים (ביחידות של מוצרים, מנויים או לקוחות) וכספיים (בהכנסות ורווח). נוח לקבוע "יעדי על" ולהסיק מהם יעדים לפעילויות ומשתנים שהם יעדי משנה אשר מרכיבים ביחד את התוצאה האחרונה. לכל חברה יכולים להיות מטרות משנה שונות, הנגזרים מאופן הפעילות: מחיר ממוצע ליחידה של מוצר, סכום כסף ממוצע מלקוח, אחוז נטישה, כמות הלקוחות החדשים, כמות לקוחות מחדשי מנוי, רווחיות מוצר, הרחבת נתח לקוח וכדו'. במטרות המשנה ניתן לצרף גם יעדים וקריטריונים שאינם בהכרח נמדדים במכירות כגון: אחוז מודעות למותג, שביעות רצון לקוחות, אהדה וכדומה.
- יש להגדיר סדרי עדיפויות ליעדי העל וליעדי המשנה. סדר עדיפויות שיסייע לצוות בהקצאת תקציבים ומשאבי ניהול שהנם תמיד מוגבלים.
שלב שני - איסוף נתונים, גיבוש ותיעדוף חלופות
שלב זה הנו השלב הארוך ביותר בתהליך ומכיל בתוכו את איסוף וניתוח הנתונים והמידע על מנת לייצר תמונה רחבה ומדויקת ככל האפשר אשר תשמש כבסיס ליצירת החלופות בשלב הבא. חלק זה מכיל מספר תתי נושאים מרכזיים: ניתוח פנימי של פעילות העסק, ניתוח הסביבה התחרותית (שוק ותחרות), ניתוח לקוחות וקהלי יעד פוטנציאלים וניתוח נקודות איזון שמטרתו להשלים ולחזק את הניתוח הדיאגנוסטי על חלקיו השונים באמצעות מודלים או דוגמאות מחברות דומות, שווקים אחרים, ענפים אחרים וכו'.
קיימות בשוק חברות רבות למחקר שוק שיעשו את העבודה עבורכם. גם במקרה שנתתם לחברת מחקר לבצע עבורכם מחקר שוק כדאי לדעת לשאול אותה את השאלות הנכונות. לכן מומלץ לנסות להשיב קודם כל לבד השאלות על מנת לגרות היכן הם פערי המידע ויאלו נתונים ברצונכם לתקף.
1. מצב נוכחי - סביבת המאקרו
- כלכלית - ניתוח יכולת הקניה, הרגלי ההוצאה והתנהגות הצרכן. צפי לצמיחה במשק או מיתון. המישור הכלכלי משפיע על שיווי המשקל של השוק.
- משפטית - חוקים רלוונטים, כללים תקנות וכו'.
- ממשלתית - פוליטית - אנליזה של התייחסות הריבון לגוף מבחינת אספקטים שונים.
- טכנולוגית - ניתוח המרכיבים הטכנולוגים הקיימים. המישור הטכנולוגי עוסק בין השאר באיכות המוצר או העניין המשווק ובהתפתחויות השוק המסייעות בשיווקו. לעתים התפתחות האינטרנט כעניין טכנולוגי פוגעת בשיווק, לדוגמא:במקרה של שיווק ספרים בכריכה קשה או רכישת דיסקים. ולעתים התפתחות טכנולוגית מהווה עניין חיובי, לדוגמא: אתרי היכרויות, נופש או באתרי מידע.
- סוציו-תרבותית - משתנים המשפיעים על הערכים הבסיסיים של החברה, ציפיות והעדפות (נורמות). כמו כן שינויים דמוגראפיים (גידול באוכלוסיה, הרכב האוכלוסייה, מבנה משפחתי...)
- שרשרת האספקה של המוצר/שרות.
2. מצב שוטף - ניתוח שוק
- הגדרת שוק - מהו שוק היחס.
- גודל השוק - הערכה מושכלת מבוססת נתונים.
- פילוח שוק
- מבנה התעשייה וקבוצות אסטרטגיות.
- פורטר ניתוח 5 כוחות - בוחן את הכוחות השונים המשפיעים על רמת הרווחיות בענף מסוים הגוזרים את רמת האטרקטיביות שלו. המודל מבוסס על התובנה שהאסטרטגיה העסקית צריכה להתאים להזדמנויות והאיומים של הסביבה החיצונית.
- תחרות ונתח שוק
- המתחרים וחולשותיהם - כדאי לרדת לרמת שמות ולציין יתרונות וחולשות של כל מתחרה.
- טרנדים בשוק - חברתיות-תרבותיות (עתידנות) – ניתוח המרכיבים העתידים העלולים להתפתח, כגון: פיצוח הגנום האנושי, מחשוב קוונטי או איכות הסביבה.
- מהות החלטת הקנייה - מודל ה- stages model לקבלת החלטת קניה (קוטלר והורניק, 2000) מונה את השלבים אותם עובר הצרכן בתהליך קבלת החלטת הקניה:
ניתוח הממד הפונקציונלי:
- על איזה צורך המוצר או השירות שלנו נותן מענה ללקוח שלנו?
- איך ישמש המוצר או השירות את הלקוח שלנו ובמה יעזור לו?
- מה חשוב להציג במוצר או בשרות מבחינה פונקציונלית?
- מה יחשב אצל הלקוח כיתרון לשימוש במוצר או בשירות?
- מה הבידול הפונקציונלי שהמוצר או השירות שלנו מאפשר לעומת החלופות הקיימות בשוק?
ניתוח הממד הסימבולי חברתי:
- איזה צורך חברתי וסמלי יכול לספק המוצר או השירות שלנו עבור הלקוח?
- כיצד ימצב המוצר או השירות שלנו את הלקוח במידה ויעשה בו שימוש?
- איזה "רווח" חברתי יתקבל אצל הלקוח בעקבות השימוש במוצר או בשירות שלנו?
ניתוח הממד הפסיכולוגי:
- על איזה צורך או חסך פסיכולוגי יכול המוצר או השירות לגשר?
- איזה "רווח פסיכולוגי" יכול הלקוח שלנו להפיק מהשימוש במוצר או בשירות שלנו? (יפה יותר? חכם יותר רזה יותר וכד')
- כיצד נייצר עבור הלקוח את חווית הרכישה?
- איזה כאב או קושי פותר או מקל השימוש במוצר או בשירות שלנו?
- דמוגרפיה - ניתוח האוכלוסייה במונחים של צפיפות, גודל, מיקום ומין. המישור הדמוגרפי משפיע על תמהיל השיווק בצורה ניכרת. כשלעתים הכוונת המוצר לקהל של נשים או שיווקו במתחם כזה תשנה מהותית את תפיסת השיווק. כך הדין גם בנוגע לשיווק מוצר מסוים במקומות צפופים, בעיר כדוגמת קהיר בה הצפיפות גדולה מכירת אופניים תהיה גבוהה יותר בשל הצפיפות של התושבים וקשיי התחבורה, בכך פרמטר זה יצר אלמנט חיובי. לעומת זאת צפיפות רבה יוצרת אלמנט שלילי במכירת מוצרי-גן.
- פסיכוגרפיה - קריטריון לפילוח צרכנים, המשתמש בשיטת מדידה של פעילויות, אמונות, עמדות, התעניינות ודעות, הקשורות לתהליכי קבלת החלטות של צרכנים לגבי קניות, על ידי שימוש בשאלון ישיר ואובייקטיבי שאת התשובות עליו מסכמים בסולם כמותי הניתן לעיבוד בניתוחים סטטיסטיים רבי משתנים. אלה מסייעים להבין את התנהגות הצרכן בצורה טובה יותר משאפשר היה להבינה בשיטות מחקר מסורתיות ולכן גם יכולים לשמש בסיס לפילוח שוק על פי מה שמכונה סגנון חיים.
- מוטיבציה קונה וציפיות.
- נאמנות - הינה מדד למידת נכונותו של לקוח לרכוש בעתיד את אותו המוצר/שירות אותו רכש, ומאותה החברה. קיימות בנאמנות לקוחות מספר דרגות, מנאמנות מוחלטת ועד אדישות ודחייה. כיום, נושא נאמנות הלקוחות שנוי מאוד במחלוקת, עקב שינויים עקביים בהתנהגות הצרכנים ובדפוסי הרכישה. בתחומים רבים שיקולי קבלת החלטת הרכישה נובעים בעיקר משיקולים מוטי מחיר ומהווים אתגר גדול לעוסקים בתחומי נאמנות הלקוחות ושימור לקוחות.
3. מצב נוכחי - פנימי
- משאבי החברה
- כספים
- אנשים (כוח עבודה)
- זְמַן
- מיומנויות
4. סיכום ניתוח המצב
- איומים חיצוניים - ההתרחשויות בסביבה החיצונית של הארגון אשר עלולות לסכן את הצלחתו השיווקית, למשל:
- שינוי בטעמי הצרכן.
- כניסת מתחרה חדש.
- עלייה במחירי הפרסום והשיווק.
- לקוח גדול הנמצא בקשיים כלכליים.
- הזדמנויות חיצוניות - ההתרחשויות בסביבה החיצונית של הארגון שאותן ניתן לנצל לטובתו, כגון:
- עלייה בהתעניינות הציבור במוצר שבו הוא מתמחה.
- מתחרה אסטרטגי סובל מקשיים.
- עלייה במחיר של מוצר חלופי.
- שינוי בטעמי הקהל שאותו ניתן לנצל למיצוב מחודש של המוצר.
- חוזקות פנימיות - מהן נקודות החוזקה של הארגון מבחינה שיווקית, לדוגמה:
- האם בבעלותו מותגים מובילים?
- האם הוא חזק בקרב קהלי יעד מסוימים?
- האם תדמיתה של חברת האם חיובית?
- האם היחסים עם הספקים חזקים במיוחד?
- האם בידיו יכולת טכנולוגית מוגברת המאפשרת להוציא מוצר חדש לשוק לפני המתחרים?
- האם הוא יצר קשרים עם חברה בינלאומית?
- חולשות פנימיות - נקודות החולשה של הארגון בתחום השיווק, כמו:
- מחירים גבוהים.
- תדמית בעייתית.
- משבר שיווקי שארע בעת האחרונה.
- תקציב שיווק נמוך.
- לא מתבצעת פעילות שיווקית בקרב קהלי יעד אסטרטגיים.
- גורמי ההצלחה הקריטיים בענף
- יתרון תחרותי בר קיימא
5. אסטרטגיה שיווקית - מוצר
- הצעת ערך ייחודית
- תמהיל מוצרים
- חוזקות וחולשות המוצר
- מיפוי תפיסתי
- ניהול מחזור חיי מוצר ופיתוח מוצר חדש
- שם המותג, תדמית המותג והון המותג
- מוצר משופר
- ניתוח תיקי מוצרים
- ניתוח BCG
- ניתוח שולי תרומות
- אנליזה רב-תחומית של GE
- פריסת פונקציית איכות
6. אסטרטגיה שיווקית - פעולות שיווק מפולחות ויעדי נתח שוק
- לפי מוצר
- לפי פלח לקוחות
- לפי שוק גאוגרפי
- לפי ערוץ הפצה
7. אסטרטגיה שיווקית - מחיר
- מטרות תמחור
- שיטת התמחור (לדוגמה: עלות פלוס, ביקוש מבוסס או יצירת אינדקס של מתחרים)
- אסטרטגיית תמחור (למשל: גלישה, או חדירה)
- הנחות וקצבאות
- גמישות מחיר ורגישות הלקוחות
8. אסטרטגית שיווקית העברת המסר - קידום
- הגדרת המטרות:
יידוע
- לספר ללקוחות על מוצר חדש.
- לתאר שירותים זמינים.
- להציע שימושים חדשים למוצר.
- לתקן רשמים מוטעים.
- ליידע את הלקוחות על שינויי מחיר.
- להפחית את חששות הקונים.
- להסביר איך המוצר פועל.
- לבנות את תדמית החברה.
שידול
- לבנות העדפת מותג.
- לשדל קונים לרכוש עכשיו.
- לעודד מעבר למותג.
- לשדל קונים להסכים לביקור מכירות.
- לשנות את תפיסת הקונים באשר לתכונות המוצר
תזכורת
- להזכיר לקונים כי הם עשויים להזדקק למוצר בעתיד הקרוב.
- לשמור על המוצר בתודעת הקונים מחוץ לעונה.
- להזכיר לקונים היכן לרכוש את המוצר.
- לטפח את המודעות למוצר ב"קדמת התודעה".
- מדיה – ערוצי פרסום (media) – ערוצי הפרסום של הפעילויות השיווקיות באופן כללי נחלקות לשניים: פעילויות "מעל לקו" (Above The Line) ו "פעילות מתחת לקו" (Below The Line). פעילויות ה ATL, הן פעילויות פרסומיות הנערכות בערוצי תקשורת המוניים קלאסיים, הפונים למסה כדוגמת עיתונות, טלוויזיה, רדיו ושלטי חוצות. לעומת זאת, פעילויות ה- BTL הן שיווק "אחד לאחד" הפונה לציבור מוגדר ומפולח היטב כדוגמת: דיוור ישיר, תערוכות, פרסום דיגיטלי, שיווק ויראלי ושיווק מפה לאוזן.
סוגי מדיה:
- עיתונות.
- רדיו.
- שלטי חוצות.
- טלוויזיה.
- מוצרים טריוויאליים (קרטוני חלב, אוטובוסים).
- תערובת קידום מכירות
מדיה דיגיטלית
- קידום אתרים אורגני SEO - Search Engine Optimization
- פרסום ב-Google AdWords PPC
- פרסום ב- PPC – Bing Ads
- פרסום ברשת המדיה של Google AdWords
- Remarketing שיווק מחדש
- פרסום באנרים באתרים - רכש דרך האתר או חברת מדיה
- S.M.M = Social Media Marketing ו-S.M.O = Social Media Optimization
- פרסום ב-Facebook
- פרסום YouTube
- פרסום ב-WhatsApp
- פרסום ב- LinkedIn
- פרסום באינסטגרם ופינטרס
- פרסום ב- Twitter
- פרסום ב - Outbrain, Taboola etc
- רשתות שותפים – Affiliates
- דיוור אלקטרוני Email Marketing
- inbound marketing – שיווק פנימי
- שיווק וויראלי (Viral Marketing) – חוצה פלטפורמות
- שיווק סלולרי (Mobile Marketing) – שיווק מונחה מיקום
- דרישות כוח מכירה, טכניקות וניהול
- קידום מכירות
- יח"צ
9. אסטרטגיה שיווקית - הפצה
- כיסוי גאוגרפי
- ערוצי הפצה
- הפצה פיזית ולוגיסטיקה
- הפצה אלקטרונית
10. יישום
- דרישות כוח אדם
- הקצאת אחריות
- מתן תמריצים
- הדרכה על שיטות המכירה
- דרישות פיננסיות
- דרישות מערכות ניהול מידע
- סדר יום חודש אחר חודש
- תרשים Gantt באמצעות PERT או קריטי ניתוח נתיב מערכות
- מעקב אחר תוצאות ובדיקות
- מנגנון התאמה
- Contingencies (מה אם כן)
11 סיכום פיננסי
- דוחות הכנסה חודשיים פרפורמה
- ניתוח שולי תרומות
- שיטת מונטה קרלו
- ISI: אינטליגנציה אסטרטגית באינטרנט
- דו"ח תחזית רווח והפסד
- דו"ח תזרים מזומנים
- דו"ח מקורות ושימושים
- ניתוח נקודת איזון
- ניתוח רגישויות (מחיר, כמות וכד')
12 תרחישים
- חיזוי תרחישים עתידיים.
- תוכנית פעולה עבור כל תרחיש.
13. ביקורת ומעקב
- מדד ביצועים
- מנגנוני משוב
14 נִספָּח
- תמונות ומפרטים של מוצרים
- תוצאות ממחקר שהושלם
בניה ותעדוף של אלטרנטיבות: על יסוד התמונה שנבנתה, עומד העסק, במקרים רבים, בפני מספר אלטרנטיבות אפשריות לפעולה. בשלב זה, נבנות ומאופיינות החלופות הללו, מפורטים היתרונות והחסרונות של כל אלטרנטיבה, בד בבד הפוטנציאל והסיכונים הטמונים בחובם של כל אחד מאלו. בחלקו השני של שלב זה, מתבצע תהליך של איזון ותעדוף של החלופות אשר הועלו קודם לכן בהתבסס על מספר משתנים אשר נבחרים באופן כזה שיתיר לעסק ליצור תעדוף בין האפשרויות ולבחור באפשרות המתאימה ביותר לעסק בנקודת הזמן העכשווית. דוגמאות למשתנים כאלה - התאמה לנכסים, אפשרויות קיימות, מידת השילוב עם יתר הפעילות, פוטנציאל ויכולת כלכלית, היקף הקדשת משאבים נדרשת (כספיים, משאבי ניהול, כח אדם וכו'), לו"ז ליישום (Time to Market), רמת הסיכון של האלטרנטיבה ועוד.
שלב שלישי - פיתוח האלטרנטיבה הנבחרת לכדי מתווה אסטרטגי שיווקי מלא
אפיון מפורט של החלופה הנבחרת כולל כל המובנים הנגזרים מכך. התכנית לרוב טומנת בקרבה בפירוט את קהלי המטרה למיקוד, הצעת הערך והערכים המבדלים ("ההבטחה הפרסומית") למול התחרות (USP). לרוב, ניתן לאתר במתווה גם ביטוי אקונומי בדמות P&L פרופורמה (דו"ח רווח והפסד צפוי), שיטת נתיבי הפצה, עקרונות התמחור, וכו'. בשלב זה גם מוגדר מתווה היישום (כולל קביעת השלבים, התלות הדו צדדית ביניהם, גורם מבצע ולוחות זמנים) ומרכיבים נוספים לפי הקונטקסט.
הצגת האסטרטגיה השיווקית
תכנית פעילות וטקטיקה.
תקציב שיווק דו"ח רווח צפוי
תחזית תוצאות ורווחים
שיתוף כל הגורמים הרלוונטים בעסק וקבלת משוב.
פיקוח ובקרה
כדאי לקבוע מנגנון שיפקח ויבקר את התקדמות התכנית ויהיה אחראי על ביצוע שיפורים ועדכונים בתכנית. שכן, כל תכנית היא בסיס לשינויים ותוך כדי ביצוע התוכנית סביר להיתקל בבעיות או הזדמנויות המחייבות תגובה. לפיכך מומלץ לקבוע:
מי - יהיה אחראי על הפיקוח והבקרה של התכנית.
מה - עליו לעשות במסגרת פעולות הפיקוח והבקרה.
מתי - ובאילו מועדים יתבצעו פעולות הפיקוח.
היכן - יתבצעו פעולות הפיקוח.
איך - מה תהיה הפרוצדורה של פעולות הפיקוח והבקרה.
למאמר על בניית תוכנית שיווק דיגיטלית