סקר חדש שערכה חברת גוגל מהשנה האחרונה חושף מציאות דיגיטלית מעניינת כאשר המובייל הולך וממצב את עצמו בתור אמצעי הגלישה הפופולארי והנפוץ ביותר. כשבוחנים את נתוני הגלישה בישראל ניתן לראות ש-93% ממשתמשי האינטרנט גולשים במכשירי טלפון ניידים לצד 31% אשר גולשים גם בטאבלטים. 22% מסך הגולשים עושים שימוש בשני אמצעי גלישה (מחשב + טלפון נייד), 19% עושים שימוש ב-3 מכשירים ו-16% גולשים באמצעות 4 מכשירים לפחות! הנתונים הללו שופכים אור על הפוטנציאל השיווקי הטמון בפרסום במובייל.
26% מסך משתמשי האינטרנט בישראל העידו כי הם גולשים לעיתים תכופות יותר במובייל מאשר במחשב כאשר 43% מהגולשים בישראל עושים שימוש שווה בשני אמצעי גלישה - מובייל ומחשבים.רק 24% מהגולשים משתמשים במחשב על מנת ליהנות מעולם האינטרנט.
סקר הרגלי גלישה במובייל
סקר נוסף של גוגל שנערך בישראל לא מזמן חושף נתונים מדהימים על הרגלי הגלישה של משתמשים במובייל. היום באמצעות טכנולוגית פרסום מתקדמת ניתן למצוא את הגולשים בניידים במגוון ערוצים שיווקיים. 66% מסך הגולשים במובייל מעבירים את זמנם במנועי החיפוש - באמצעות פרסום ממוקד ב-Google ניתן להציג לגולשים מודעות טקסט ובאנרים צבעוניים ברשת של אלפי אתרים. 56% מהגולשים משתמשים בסמארטפון לצורך בדיקת מיילים. טכנולוגיה חדשה של גוגל מאפשרת לפרסם מודעות ייעודיות למשתמשי Gmail ולהשיג חשיפה ותנועה לאתרים בעלויות זולות במיוחד. עידן הרשתות החברתיות - 52% מסך גולשי המובייל נמצאים גם ברשתות החברתיות ולכן מומלץ לחפש את קהלי היעד שלכם במיוחד ברשת החברתית המובילה בעולם - פייסבוק. כאשר מעל ל-51% מהגולשים בניידים צופים בסרטוני וידאו ביוטיוב, ניתן באמצעות קידום סרטוני וידאו להציע מוצרים חדשים בעלויות נמוכות יחסית לערוצי פרסום אחרים. ניווט וחיפוש במפות - היום האינטרנט והרשתות הסלולריות מאפשרות למפרסמים לפנות לגולשים גם כשהם נמצאים בדרכים ושוהים בקרבת בית העסק. משחקים ואפליקציות - גוגל מציעה קמפיין ייחודי לפרסום וקידום מוצרים בתוך אפליקציות ומשחקים.
ערוצי פרסום דיגיטלי במובייל - 'אם אתה לא שם אתה לא קיים'.
פרסום במנוע החיפוש של גוגל
יתרון מרכזי |
הכי ממוקד שיש, בזמן הנכון ובמקום הנכון |
חסרון מרכזי |
רק שלוש המודעות הראשונות יזכו לתשומת לב |
מתאים ל |
מוצרים ושירותים עם ביקוש מיידי,שנמצאים 'על הדרך' וכשקיים ביקוש גדול בניידים עבורם |
מגמה |
התחזקות |
פרסום באמצעות מעברונים
אחד מאמצעי השיווק הבולטים והמוכרים ביותר באינטרנט הוא שימוש במעברונים. למעשה מעברון הוא פרסומת גדולה וכשהוא מוצג לא ניתן לבצע באתר פעולות נוספות או לצפות בתכנים. גולשים נחשפים למעברונים לרוב במעבר בין דפים פנימיים באתרי אינטרנט לפני טעינת העמוד המבוקש. משך החשיפה של הגולשים לפרסומת היא כ-5 שניות בערך. מאחר והמעברון 'משתלט' על המסך, מחייב את הגולש לצפות בו ומרכז את תשומת הלב של הגולש, אחוזי ההקלקה (CTR) בערוץ זה יהיה יחסית גבוה לערוצי פרסום אחרים. החיסרון הבולט של מעברונים הוא שמרבית הגולשים ידלגו על המעברון מבלי להתמקד בו באמת.
יתרון מרכזי |
ממקד את תשומת לב הגולש למרכז המסך |
חסרון מרכזי |
נתפס כספאם ועלול לעצבן את הגולשים, עלות גבוהה יחסית |
מתאים ל |
חברות ועסקים גדולים המבקשים להשיג חשיפה וקידום מכירות |
מגמה |
התחזקות לאור התחרות בפרסום בענף הנדל"ן |
קידום אפליקציות
האפליקציות הן כבר מזמן חלק בלתי נפרד מחיינו, הן מלוות אותנו ברכבת, במשרד בבית וגם בחו"ל. על מנת לפנות למפרסמים רבים גם בשוק האפליקציות הרווחי, יצרו בגוגל הפרדה לשני קמפיינים נפרדים - אחד נועד לעודד את ההורדה וההתקנה של אפליקציות ואילו הקמפיין השני נועד לעודד את השימוש באפליקציה עצמה. בקמפיין לעידוד הורדת האפליקציות ניתן כיום לפרסם מודעות הן ברשת החיפוש, רשת המדיה ואפילו גם ביוטיוב. בקמפיין השני שנועד להגביר את השימוש באפליקציה למשתמשים שכבר הורידו אותה, ניתן לפרסם בשלב זה מודעות ברשת החיפוש ורשת המדיה בלבד.
במהלך הגדרת הקמפיין בפלטפורמת AdWords יש צורך לבחור את האפליקציה הספציפית מ-Google Play ו/או Apple Store ואז ניתן להתחיל בפרסום בערוצים השונים. במסגרת הקמפיין ניתן לטרגט (Targeting) במסגרת הקמפיין גם למובייל ולטאבלטים יחד או רק למכשירים סלולאריים. גוגל מציעה מס' פורמטים שונים של מודעות כאשר ביניהן מודעות טקסט, מודעות תמונה ועוד.
אופציה מתקדמת נוספת היא ליצור תוסף יישומים (App Extension) בקמפיין רגיל ברשת החיפוש לניידים וטאבלטים. שימוש בתוסף יוצר לינק בתחתית המודעה להורדה והתקנת האפליקציה - מה שמסייע בהגדלת תנועת הגולשים והחשיפה לאפליקציה.
יתרון מרכזי |
חשיפה גבוהה גם בתוך אפליקציות |
חסרון מרכזי | תחרות גבוהה |
מתאים ל |
כולם (בתנאי שיודעים לעשות זאת נכון) |
מגמה |
התחזקות מתונה |
יתרון מרכזי |
פייסבוק יודעת עלינו המון - לכן הפרסום ממוקד מאוד, מניע לפעולה |
חסרון מרכזי |
מסך קטן, בעיות התאמה לסלולר |
מתאים ל |
כולם - בתנאי שיודעים לעשות את זה נכון |
מגמה |
התחזקות משמעותית |
פרסום ב-Waze
פלטפורמת הפרסום של חברת Waze מיועדת 'ללכוד' את משתמשי המובייל גם כשהם נמצאים ברכב בדרכם לעבודה, הביתה או לסידורים. נתונים על הרגלי השימוש ב-Waze בישראל מראים שקיימים מעל 3 מיליון משתמשים פעילים עם כמות נהגים יומית של 850,000. ממוצע זמן השימוש החודשי לנהג עומד על 8 שעות כאשר מספר השימושים הממוצע לחודש הוא 17 פעמים.
כיום Waze מאפשרת למפרסמים להשתמש בשלושה סוגי מודעות: סיכה ממותגת של בית העסק על גבי המפה, מודעת Take Over אשר מופיעה במסך בעת עצירה של הרכב ומודעה המוצגת בעת חיפוש בית עסק. פונקציה נוספת מקנה לנהג אשר משתמש באפליקציה יכולת לנווט לבית העסק המקודם על ידי הקלקה פשוטה על כפתור הניווט במודעה או בסיכה. תקציב הפרסום המינימאלי ב-Waze עומד על 150 ש"ח לחודש כאשר העלות לקליק היא דינמית וניתנת לשינוי ע"י המפרסם. ככל השהעלות תהיה נמוכה יותר, כך קטן הסיכוי להצגת המודעות מאחר ויש תחרות מול עסקים אחרים. בהשוואה לערוצי פרסום אחרים בדיגיטל, עלויות ההקלקה הינן נמוכות ונעות בין 0.5-1.5 ש"ח כך שאם העסק שלכם רלוונטי, מומלץ לבחון את הפרסום בחיוב.
למי זה טוב? בעיקר לעסקים וחנויות אשר יש להם מוצרים רלוונטיים למשתמשים שנמצאים בדרך (בתי קפה, מסעדות, צימרים, אתרי נופש ועוד) או לחילופין לעסקים חדשים שרוצים למתג את עצמם ולהגדיל את החשיפה לקהלים חדשים (פרויקטים של נדל"ן ועוד).
יתרון מרכזי | מאפשר חשיפה למשתמשי האפליקציה גם בדרכים |
חסרון מרכזי | מסך קטן, חוסר תשומת לב |
מתאים ל | בעלי עסקים וחנויות אשר מציעים מוצרים ושירותים רלוונטיים על הדרך |
מגמה | התחזקות מתונה |
אפליקציית WhatsApp צוברת עם הזמן פופולריות רבה (מעל 400 מיליון משתמשים ברחבי העולם), כאשר רבים מעדיפים אותה על פני רשתות חברתיות אחרות כגון פייסבוק. זאת הודות לרמת פרטיות גבוהה אותה היא מספקת, לצד היעדר פרסומות מוחלט (לפחות בשלב הזה). אז איך בכל זאת ניתן לייצר פרסום בוואטסאפ? השיטה היא לייצר קמפיין בעל ערך מוסף שיגרום ללקוחות להזמין את המפרסם ולהפוך אותו ל"אחד מהחבר'ה". WhatsApp היא אפליקציה המשמשת להעברת מסרים מיידים, תמונות ווידאו באמצעות המכשיר הסלולרי, וייחודה טמון בהעברת מידע במהירות וביכולת להקים קבוצות דיון ושיתוף בין מספר משתמשים. כך למעשה האפליקציה משמשת גם כרשת חברתית וגם כאמצעי תקשורת זמין ומהיר. בינתיים מייסדי האפליקציה מתנגדים לאפשר פרסומות בתוך האפליקציה, וטוענים שחלק מהצלחתה העצומה של הפלטפורמה הוא בכך שהיא נקייה מפרסומות ומאפשרת פרטיות מלאה למשתמשים. המפתח להצלחה של פרסום בוואטסאפ היא שילוב של רעיון מגניב ומעניין, עם ערך מוסף משמעותי ללקוחות או עם פרס נחשק, שיגרום לקהל היעד להזמין את המפרסם לקבוצת הוואטסאפ "כאחד מהחבר'ה".
פרסום ב- LinkedIn
לינקדאין - הרשת החברתית העסקית הפופולרית בעולם מונה מעל 300 מיליון משתמשים כאשר בישראל חברים בה מעל למיליון איש. במהלך השנים מיתגה עצמה לינקדאין כרשת החברתית האולטימטיבית בתחומי חיפוש עבודה, גיוס, משאבי אנוש, קריירה ו-Networking. פלטפורמת הפרסום של לינקדאין מציעה למפרסמים להכין קמפיין שיווקי ולטרגט אותו (Targeting) לקהלים מפולחים שהוגדרו מראש עפ"י מיקום גיאוגרפי, גיל, תעשייה (הייטק, שיווק, מכירות, הנדסת תוכנה, חינוך ועוד), תפקיד ספציפי בארגון, מין, מוסד לימודים ועוד. במסגרת הקמפיינים בלינקדאין ניתן להשתמש בשני סוגי מודעות: מודעת טקסט רגילה עם תמונה או סרטון וידאו וסטטוס ממומן (Sponsored Status) אשר צריך להיות מקושר לדף עסקי של חברה או עסק.
לצד התפתחות הטכנולוגיה, משתמשי סמארטפון רבים עברו לגלוש בלינקדאין גם באמצעות האפליקציה. אותם הגולשים נחשפים באופן בלתי אמצעי גם לפרסומות ומודעות של חברות ועסקים בלינקדאין. לפני כשנה וחצי השיקה לינקדאין שירות פרסום חדש של הפצת מיילים ממומנים (Sponsored InMail) אשר מיועד למשתמשי מובייל כאשר בעבר הוצע השירות עבור גולשי מחשבים נייחים בלבד. חברות יכולות לפנות לבעלי חשבונות בלינקדאין ולעניין אותם במוצרים ובשירותים רלוונטיים כמו השמה, שינוי קריירה, מוצרים פיננסיים ועוד. העלויות להקלקה בקמפיינים בלינקדאין הן לא זולות ונעות סביב שני דולרים בממוצע. מומלץ לפנות לערוץ פרסומי זה רק במידה והפרסום שלכם הוא בעולמות בהם לינקדאין מתמחה.
יתרון מרכזי |
יכולת הגעה לקהלי יעד מדויקים |
חסרון מרכזי | פרסום יקר - עלויות הקלקה גבוהות |
מתאים ל |
בעיקר ל-B2B |
מגמה |
התחזקות מתונה |
פרסום ב-Instagram
אינסטגרם נחשבת כיום לאחת הרשתות החברתיות הפופולריות בעולם עם מעל ל-300 משתמשים ברחבי הגלובוס. עפ"י מחקר שפורסם במגזין גלובס בקיץ האחרון, לאינסטגרם קיימים בישראל מעל 2.7 מיליון משתמשים רשומים כאשר 57% מהם הם נשים ו-43% גברים. הגיל הממוצע של משתמש האינסטגרם הישראלי הוא 28. מהם הנושאים שהכי מעניינים את המשתמשים ברשת האינסטגרם? תמונות של חברים (82%), תיירות (40%), השראה (33%) וסלבס (33%).
בשונה מרשתות חברתיות אחרות, פלטפורמת הפרסום של אינסטגרם נמצאת עדיין בחיתוליה. ממש לפני מספר ימים הודיעה החברה כי בכוונתה להרחיב את האפשרות לפרסם באפליקציה ל-30 מדינות נוספות, ביניהן גם ישראל. פלטפורמת הפרסום של אינסטגרם נמצאת עדיין בשלבי פיתוח ולכן בחודשים הקרובים יוכלו עסקים וחברות בישראל להעלות קמפיינים ולמדוד תוצאות. בימים אלו עמלים בפייסבוק (אשר רכשה את אינסטגרם) על סנכרון בין פלטפורמת הפרסום של פייסבוק Business Manager לבין הפרסום באינסטגרם כך שיהיה ניתן להעלות קמפיינים באמצעות הפלטפורמה של פייסבוק. יש למה לחכות!
עפ"י כתבה של מגזין גלובס, אינסטגרם תציע למפרסמים במסגרת פלטפורמת הפרסום שלה להשתמש ב-4 סוגי מודעות: תמונה רגילה אשר הקלקה עליה מובילה לאתר אינטרנט, סרטון פרסומת קצר, מודעה להתקנת אפליקציה ומודעת קרוסלה (בדומה לפייסבוק) המכילה מס' תמונות.
הייחודיות בפרסום באינסטגרם טמונה בגרפיקה ובויזואליות ופחות בטקסטים כמו ברשתות חברתיות אחרות. האתגר כאן עבור המפרסמים הוא לדעת כיצד להעביר מסרים באמצעים גרפיים ותמונות עם מינימום מללים שיהיו ויראליים ויזכו לשיתוף על ידי המשתמשים.
יתרון מרכזי |
קהל צעיר ברובו, בולטות ויזואלית |
חסרון מרכזי |
קהל שלא אוהב לראות פרסומות |
מתאים ל |
מפרסמים בעלי תכנים ויזואליים |
מגמה |
התחזקות מתונה |
פרסום ב-Pinterest
בשנת 2010 עלתה רשת חברתית חדשה עם ממשק שונה לחלוטין ממה שהיה מוכר עד אז. כיום מונה פינסטרסט מעל 70 מיליון משתמשים ברחבי העולם. הרעיון המרכזי של פינטרסט הוא לייצר רשת רחבה של משתמשים כאשר כל אחד מהם יכול לבנות לעצמו לוחות (מעין קולאז'ים) המורכבים מתמונות המייצגות תחומי עניין, לשתף בהם גולשים אחרים, להגיב ועוד. פעולת הסימון עצמה של תכנים רלוונטיים וצפייה בהם בלוח הפרטי של המשתמש נקראית באנגלית Pin ומכאן שמה של הרשת. פינטרסט היא הבמה האולטימטיבית לחובבי אופנה, עיצוב, אדריכלות, אומנות ועוד. הפן הויזואלי הוא השולט ברשת החברתית כאשר אין מקום רב לטקסטים אלא לעשרות אלפי תמונות. המוטו שלה הוא "לחבר בין אנשים באמצעות דברים שמעניינים אותם".
פלטפורמת הפרסום של פינטרסט שוכללה בשנת 2014 והתאימה את עצמה גם לפעילות עסקית. כלי הפרסום המרכזי בפינטרסט הינו Promoted Pin, לדוגמא, מותג אופנה מוביל יכול ליצור מודעות Pin ולהפיץ אותן בכל הרשת בתקווה שהן יגיעו לגולשים רלוונטים שיוכלו לסמן אותם ולשמור אותם בלוח (Board) שלהם. פינטרסט מביאה עמה שני יתרונות בולטים לחברות ועסקים שלא קיימים ברשתות חברתיות אחרות. ראשית, הודות לאלמנט הויזואלי שלה, יחס ההמרה ברשת הינו גבוה יותר בהשוואה לרשתות אחרות כגון פייסבוק וטוויטר. שנית, פינטרסט מאפשרת לחברות לפשט את הצגת המוצרים שלהן באמצעות שימוש בלוחות נפרדים לכל קטגוריית מוצר.
במהלך השנים האחרונות שכללה פינטרסט את האפליקציה שלך למכשירים ניידים, מה שמאפשר לגולשים לצפות בתוכן שיווקי גם באמצעות המובייל ואף לבצע רכישות של מוצרים באמצעותה. בישראל הפרסום בפינטרסט עדיין נמצא בחיתוליו. ובמידה ולבית העסק יש מגוון מוצרים רלוונטיים בתחומים המובילים בפינטרסט - מומלץ לשקול פעילות פרסומית גם בערוץ הזה.
יתרון מרכזי |
מגדר - כלי יעיל במיוחד לנשים |
חסרון מרכזי | לא הספיקה לצבור קהל רב - במיוחד באפליקציה |
מתאים ל |
חברות ובתי עסק בתחום האופנה, סטייל, עיצוב ואומנות |
מגמה |
התחזקות מתונה |
פרסום ב-Twitter
טוויטר היא רשת חברתית חינמית שנוסדה ב-2006 וכוללת כיום מעל 284 מיליון משתמשים פעילים. בישראל משתמשים כיום בטוויטר מעל 245 אלף גולשים. כאשר בשנה האחרונה חלה עלייה של 35% במספר המשתמשים בישראל. הרעיון מאחורי טוויטר הוא ליצור רשת חברתית המאפשרת העברת מסרים קצרים בין משתמשים כאשר כל מסר כזה מכונה 'ציוץ' (Tweet). השירות עליו מתבססת החברה הוא Micro-Bloging שמאפשר לגולש לשתף ברשת עדכוני טקסט קצרים, תמונות, סרטוני וידאו ועוד, כאשר הגולש מעביר את העדכונים הללו בפועל באמצעות מיילים, הודעות טקסט, קבצי קול ומסרים מידיים.
אפשרויות הטרגוט לקהלי היעד הורחבו בחודשים האחרונים וכיום הן מגוונות מאוד. ממשק ניהול הקמפיינים בטוויטר מאפשר לפרסם מודעות לקהלים שהוגדרו מראש על פי הפילוחים הבאים: סוג אמצעי הגלישה (מחשב, ניידים, טאבלטים), רשימות עוקבים אחר חשבונות ספציפיים, תחומי התעניינות (צרכנות, מזון, ספורט וכו'), שפה, מיקום גיאוגרפי, תחביבים, מגדר ועוד.
בשנים האחרונות הרחיבה טוויטר את מגוון אפשרויות הפרסום שלה גם למכשירים ניידים, ביניהן: קידום ממומן של ציוצים (Sponsored Tweets - שהם ציוצים שקודמו בתשלום ומופיעים בפיד של הגולשים לצד ציוצים של משתמשים אחרים) וכן חשבונות מקודמים (Sponsered Accounts - חשבונות של עסקים וחברות שמופיעים בחלק של 'חשבונות ששווה לעקוב אחריהם'). באוגוסט האחרון חשפה טוויטר את האפשרות לפרסם לניידים גם באפליקציות צד שלישי (Mobile Ad Network). כחלק מהפרסום באפליקציות ניתן יהיה להשתמש גם במודעות וידאו (Auto Play Video Ads).
יתרון מרכזי | העברת מסרים באופן ישיר, מתומצת ולעניין |
חסרון מרכזי |
מספר משתמשים פעילים נמוך, חדירה נמוכה בישראל |
מתאים ל |
מפרסמים ששמים דגש על מסר מילולי ופחות גרפי |
מגמה |
התחזקות מתונה |
פרסום והפצת ניוזלטרים
אם בעבר חברות היו מעבירות מידע ומסרים עבור קהל לקוחותיהן באמצעות דואר רגיל, הרי שבשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בתיבות המייל האלקטרוני. קהלי היעד הם לרוב לקוחות קיימים לצד לקוחות פוטנציאליים אשר קיים סיכוי שבעתיד יצטרפו לקהל הלקוחות הקיימים. שיטת הדיוור האלקטרוני מומלצת במיוחד עבור חברות שיש להן מועדוני לקוחות ורשימות תפוצה. חברות רבות עושות שימוש כיום בדיוור אלקטרוני על מנת לשמר את הקשר עם הלקוחות בשוטף, לעודד נאמנות וקנייה חוזרת, לשכנע לקוחות קיימים לשוב ולרכוש מוצרים או שירותים על ידי מבצעים שונים, להעביר הודעות מנהלתיות וכו'. חלק מהחברות שולחות ללקוחותיהן Newsletter (עטוף במסרים שיווקיים) שמכיל עדכונים לגבי החברה, מבצעים חדשים, הצעות למוצרים ושירותים ועוד. בנוסף, קיימת גם האופציה לקנות מאגרי מידע, ולפנות באופן אקראי ללקוחות פוטנציאלים חדשים. דוגמאות לחברות אשר עושות שימוש בשיטה זו: אל-על, שופרסל, Club 365 וכו'. השימוש בניוזלטרים נפוץ כמובן גם למשתמשי המובייל שיכולים לקרוא מיילים במגוון אפליקציות ומכל מקום בו הם נמצאים.
יתרון מרכזי |
עלות אפסית, חשיפה רחבה |
חסרון מרכזי |
נתפס כספאם, מוצג במסך קטן ולכן אין המון מקום לאמצעים ויזואליים |
מתאים ל |
חברות ועסקים שמנהלים יחסים ארוכי-טווח עם הלקוחות |
מגמה |
התחזקות מועדוני הלקוחות, היחלשות הספאם |
פרסום ב-Gmail
כלי חדש שנחשף לפני כחצי שנה ע"י גוגל ונקרא GSP מאפשר למפרסמים להגיע ללקוחות קיימים וללקוחות פוטנציאליים באמצעות פרסום ייעודי בתיבות המייל שלהם. תיבת הדואר האלקטרוני ב-Gmail מכילה מספר טאבים כאשר הפרסום מופיע אך ורק בטאב של קידומי מכירות (Promotions). קיימות מספר שיטות מיקוד לפרסום במייל כאשר השיטה המובילה היא שימוש במילות מפתח. המפרסם יכול להגדיר מילות מפתח ספציפיות שקשורות למוצרים ולשירותים אותם הוא מספק ופלטפורמת הפרסום גוגל AdWords תבצע סריקה בתיבות המייל של המשתמשים ותחפש התאמה בין מילות מפתח בתוכן המיילים עצמם לבין מילות המפתח שהוגדרו ע"י המפרסם. יתרון נוסף הטמון בפרסום מסוג זה הוא העובדה שהמודעות נראות כמו מייל רגיל שהגיע והגולש יכול לבחור אם לשמור אותו ולצרף אותו למיילים שלו, לפתוח אותו, לראות את הפרסומת ולבצע אינטרקציה עם המודעה העצמה (לעבור לאתר, להשאיר פרטים ועוד).
כך נראית מודעה חדשה בטאב:
דוגמא לאותה המודעה לאחר שהיא נפתחה (Expanded):
יתרון מרכזי |
מאפשר חשיפה לגולשים גם במייל הפרטי בעלויות נמוכות במיוחד |
חסרון מרכזי |
המודעות מופיעות רק בטאב אחד, ריבוי מיילים מקשה על המודעות לבלוט |
מתאים ל |
עסקים וחברות שעוסקות בקידומי מכירות ומבצעים |
מגמה |
התחזקות |
קידום תוכן ממומן
בשנים האחרון הולך וצובר ערוץ קידום התוכן הממומן מוניטין מכובד. הגולשים באינטרנט מגששים ב'ים של מידע' אחר תוכן איכותי ומקורי שיענה על הצרכים שלהם בכלל התחומים. על פי נתונים של חברת גוגל מעל 44% מסך משתמשי הסמארטפונים הודו שהם קוראים חדשות וצורכים תוכן על בסיס קבוע. הודות להופעתן של פלטפורמות מתקדמות להפצת תכנים כגון טאבולה ואאוטבריין, היום עסקים וחברות רבות מפרסמים כתבות תוכן שיווקיות שתכליתן לגרות את הקורא, למסור לו מידע רלוונטי ולשלב בהן גם אלמנטים שיווקיים.
הפלטפורמות הללו מאפשרות למפרסם להעלות כתבות לממשק הפרסום על פי קריטריונים קבועים שהוגדרו מראש. ובהתאם לקריטריונים של רלוונטיות, שימוש בשפה וכו' והיא מפיצה אותן במיקומים ממוקדים ורלוונטיים כשהמטרה היא להגיע לגולשים הרלוונטיים ביותר. עלויות ההקלקה בתחום קידום והפצת התוכן הינו עדיין נמוך ביחס לעלויות בערוצי פרסום אחרים בדיגיטל, במידה ויש לכם עסק בעל כתבות תוכן מעניינות ושיווקיות כאחד - כדאי לשקול את הערוץ הזה.
יתרון מרכזי |
מאפשר להגיע לצרכני תוכן 'כבדים' גם בניידים |
חסרון מרכזי |
מסך קטן, בעיות התאמה לסלולר |
מתאים ל |
חברות ועסקים גדולים שמפיצים כתבות ומאמרים רבים |
מגמה |
התחזקות |
שיווק פנימי
המשמעות של שיווק פנימי (Inbound Marketing) היא שיתוף תכנים עם העולם. באמצעות יצירת תוכן שנועד לפנות אל הלקוחות האידיאליים שלך, שיווק פנימי מושך לקוחות פוטנציאליים לעסק שלך ודואג גם להחזיר אותם באמצעות גירוי. שיווק פנימי נחשבת לשיטת שיווק יעילה ביותר בשוק העסקים המקוון מאז שנת 2006. במקום השיטות המסורתיות של "שיווק חוץ" (Outbound Marketing), כמו קניית מודעות, קניית רשימות דיוור והשגת לידים, שיווק פנים מתמקד ביצירת תוכן איכותי ומקורי המושך אנשים אל החברה ומוצריה, המקום בו הם ירצו להיות נוכחים באופן טבעי. על ידי התאמת התוכן לתחומי העניין של לקוחותיך הפוטנציאלים, ניתן למשוך גולשים פנימה אל תוך האתר בצורה טבעית ובשלב הבא להפוך אותם ללקוחות בפועל, ואף לממליצים.
שיווק באמצעות תוכן מושך ומעניין ברשת אשר יכול לא רק לגרום ללקוח פוטנציאלי להיכנס לנכס הדיגיטלי שלכם , אלא גם לשתף אותו באמצעות המדיה החברתית בצורותיה השונות. התחרות משנה את צורת החשיבה: לא עוד אסטרטגיית " דחיפה/ push" של פרסום אגרסיבי בכל שיטות השיווק הקיימות באינטרנט אלא "משיכה/ pull " באמצעות מענה או פתרון לבעיה או יצירת סקרנות אצל האדם אשר מחפש מוצר או שירות ברשת. לרוב שיווק באמצעות תוכן איכותי מתייחס לשיטות האורגניות של קידום העסק במנוע חיפוש או רשתות חברתיות, וידאו, בלוגים ועוד. המטרה העיקרית שלנו בתור אנשי הפרסום היא לזהות את השלב הספציפי בו נמצא הלקוח הפוטנציאלי בתהליך הקניה ולספק לו מידע אמין ואיכותי, אשר בסופו של דבר יביא את הגולש לביצוע המטרה שהגדרנו בתחילת הדרך. לא עוד מסרים פרסומיים שצועקים ללקוח "תלחץ , תלחץ , כדאי זה זול" . היום אנחנו רוצים לא רק כניסה אלא גם שהלקוח יחזור ויביא לנו חברים נוספים מכיוון שאנחנו נותנים מידע משכנע ואיכותי מאוד מחוץ לאתר וגם on site כאשר נכנסים אלינו לחנות און ליין. הפרסום האגרסיבי כבר לא עובד בכל המקרים ושיווק דיגיטלי באמצעות תוכן הוא הפתרון לבעיה. השינוי המשמעותי בתפיסה של המשווקים הגיע לאחר העדכונים המשמעותיים אשר ביצעה חברת גוגל העולמית במנוע החיפוש אשר גורמת לתעשיית הפרסום ליצור תוכן חדשותי ומעניין יותר.
שיווק ויראלי חוצה פלטפורמות
שיווק ויראלי (Viral Marketing) הוא למעשה מסר או רעיון אשר המופצים באופן מהיר כמו וירוס וגורמים ל'הדבקה' המונית של משתמשים ברשת. לאחר שמשתמש מסוים 'נדבק' במסר, הוא מעביר אותו למשתמשים אחרים שמעבירים אותו הלאה על מנת לשתף אותם בחוויה. שיווק זה מתבסס על רשת האינטרנט (אתרים, רשתות חברתיות, בלוגים, דפי נחיתה וכו'). ככל שחולף הזמן, יורדת יוקרתן הפרסומית של הפקות ענק לצורך מיתוג. גם מותגי ענק ומפרסמים גדולים מבינים היום את הכוח של המדיה החברתית ומחפשים דרכים לעשות קמפיינים קטנים וחכמים שיהפכו לויראליים ברשת. שיווק ויראלי הופך להיות מילת הקסם, וללא ספק מה שהופך קמפיין לויראלי הוא רעיון קטן וחכם. רוב הסרטים הויראליים ברשת הופקו בתקציב נמוך ולעיתים במצלמת חובבים. ולכן חשוב לשים את הדגש על הרעיון המעניין ועל ייצור תוכן באופן שוטף, ואין צורך בהפקה מושקעת ויקרה. אחד המרכיבים החשובים שיסייעו בהפצת המסר הפרסומי במהירות הוא הומור. לדוגמא, חברת Doritos הפיקה קליפ (Goat4Sale) לקראת ה-Super Bowl האמריקני ובו גבר חובב דוריטוס הולך ברחוב ופוגש בעז חובבת דוריטוס שמוצעת למכירה. הוא קונה אותה, מביא אותה לביתו ונותן לה לאכול דוריטוס עד שנגמר ואז היא מתנכלת כביכול לגבר ששילם בעדה. הפרסומת זכתה להד רב במדיה וזכתה אפילו בפרס.
פרסום בהודעות SMS ו-MMS
ערוץ הפרסום הוותיק ביותר בניידים הוא הפצת הודעות SMS עם הצעות אטרקטיביות, מבצעים וחומרים שיווקיים נוספים. ניתן לקנות כיום רשימות תפוצה של מספרי טלפון בפילוח לפי אזורי מגורים, גילאים, מגדר, מצב משפחתי ועוד ולעשות בהם שימוש במסגרת הקמפיין. מסרון טקסט כולל בדרך כלל עד 144 תווים ועלות שליחת הודעה נעה בין 5-12 אגורות (תלוי בגודל רשימת התפוצה). הפצת המסרונים מתבצעת באמצעות מערכות שליחת SMS מקוונים. מערכות אלו בדרך כלל פשוטות ונוחות לתפעול. אם זה יעיל? פרסום באמצעות SMS נתפס לרוב בתור ספאם מעיק, פחות ממוקד ואפקטיבי מערוצי פרסום אחרים ולכן רבים ממשתמשי הסלולר נוטים לראות את ההודעה ולהמשיך הלאה.
לצד הפרסום ב-SMS, נפוץ גם השימוש בהודעות מולטימדיה (MMS). שירות הפצת הודעות MMS מקנה לרוב את האפשרות לבחור תוכן ויזואלי (תמונה, סרטון, קבצי סאונד) ולהעביר אותו בתפוצה רחבה לרשימת מספרי טלפון של לקוחות קיימים ופוטנציאלים. עלות ההפצה גבוהה יותר לרוב מעלות הפצת SMS רגיל וגם היעילות של השימוש באמצעי הזה מוטלת בספק.
יתרון מרכזי |
עלות זולה בתפוצה רחבה |
חסרון מרכזי |
ספאם, מיקוד בקהלי יעד רחבים מדי |
מתאים ל |
בתי עסק וחברות אשר מעוניינים בקידום מכירות אגרסיבי ומבצעים |
מגמה |
היחלשות |
פרסום באמצעות התראות (Push Notifications)
כל משתמש בסמארטפון מכיר את הצליל של התראה חדשה שמתקבלת במכשיר שלו. היום המפרסמים למדו לנצל גם את אפיק ההתראות (Notifications) לצרכים שיווקיים. על מנת להיחשף להתראות פרסומיות במובייל על המשתמש להתקין אפליקציה רלוונטית (לדוגמא אפליקציה של סופר פארם בישראל או wallmart בארה"ב) ולאפשר לאפליקציה בהגדרות של הסמארטפון להציג התראות. באמצעות ההתראות ניתן לשלוח למשתמשי האפליקציות התראות על מבצעים, הנחות, הטבות ברכישת מוצרים ו/או שירותים. המפרסמים יכולים להפיץ התראות ספציפיות לקהלים ממוקדים - עפ"י מיקומים גיאוגרפיים, סוג המכשיר בהם הם גולשים, רמת המעורבות שלהם באפליקציה ועוד.
לפרסום באמצעות התראות יש מימד של דינמיות שלא קיים באפיקי פרסום דיגיטלי אחרים. מלבד אפשרויות הטירגוט (Targeting) לקהלי יעד, ניתן להשתמש באפשרויות תזמון מתקדמות - הפצת התראות בתאריכים ספציפיים מוגדרים מראש כגון כל ראשון לחודש בו יש קידומי מכירות אגרסיביים. אפשר גם לתזמן את ההתראות במקביל לאזורי זמן שונים (רלוונטי במיוחד למדינות גדולות כגון ארה"ב וגם ליבשת אירופה). יתרון ענק נוסף מתייחס ללקוחות ספציפיים ולתהליך הקנייה שלהם - הצגת התראות בסמארטפון של לקוח שקיימים מוצרים בסל הקניות שלו באתר, לקוח שביצע רכישה ב-30 הימים האחרונים ואפילו ללקוחות נאמנים שרוכשים באפליקציה או באתר באופן קבוע. הפרסום באמצעות התראות מאפשר נראות גבוהה בהשוואה לערוצים אחרים כמו פרסום במייל, מודעה בגוגל וכו'. ההתראה מושכת את תשומת הלב של הגולש יותר מאמצעים אחרים.
יתרון מרכזי |
נראות גבוהה, דינמיות |
חסרון מרכזי |
לעיתים יכול להיתפס כספאם |
מתאים ל |
בתי עסק וחברות אשר מעוניינים בקידום מכירות ומבצעים |
מגמה |
התחזקות מתונה |
שיווק באמצעות קופונים
תחום נוסף אשר נמצא בתנופה מתמדת בשנים האחרונות בניידים הינו הפרסום באמצעות קופונים. מסעדות, בתי קפה ובתי עסק רבים נוספים עושים שימוש בהפצת קופוני הנחה ללקוחות קיימים וללקוחות פוטנציאלים במטרה להגדיל את המכירות ובמקביל לייצר חשיפה. בתי העסק פועלים מתוך ההנחה שמשתלם לגרות לקוחות פוטנציאליים ולשלוח להם מבצעים מיוחדים והטבות על מנת להפוך אותם בעתיד ללקוחות חוזרים ונאמנים.
בשוק קיימות היום מספר חברות אשר מציעות מערכות להפצת קופונים עבור קהלי יעד מגוונים. ניתן להפיץ קופונים לקהל באזורים ספציפיים, לקהל המשתמש במכשירים סלולריים מדגם מסוים ועוד. מרבית המערכות כוללות כלי מדידה מתקדמים בעזרתם ניתן למדוד באופן מדויק מגוון פרמטרים שמסייעים להעריך את יעילות הפרסום.
לשימוש בקופון דיגיטלי יש מספר יתרונות בהשוואה לקופונים מנייר הנשלחים בדואר רגיל: הוא תמיד זמין ונגיש בסלולר, הוא ידידותי לסביבה - אין צורך להדפיס אותו ולהביא אותו לבית העסק, תודות לדיגיטל ולרשתות החברתיות ניתן להפיץ אותו לחברים - מה שמגדיל את החשיפה.
יתרון מרכזי |
כלי יעיל ליצירת חשיפה והגדלת מאגר הלקוחות |
חסרון מרכזי |
ספאם - לא תמיד הגולש מעוניין בקופון הספציפי הזה |
מתאים ל |
בתי עסק וחברות אשר מעוניינים בקידום מכירות ומבצעים |
מגמה |
התחזקות מתונה. |
סיכום ומגמות לעתיד
המובייל כבר מזמן לא משמש אותנו רק לשיחות טלפון או לשליחת הודעות אלא כאמצעי תקשורת מתקדם לכל מטרה - חיפוש ואיתור מידע, החלפת מסרים ברשתות החברתיות, ניווט ליעדים שונים, צריכת תוכן מאתרים ואפליקציות ועוד. בשונה מהמחשב הנייח, הטלפון הנייד נמצא איתנו כמעט בכל מקום ובכל זמן. במהלך השנים הפך הטלפון הסלולרי לכלי לקבלת החלטות - אם בעבר היינו מעוניינים לצאת לחופשה ומקבלים רעיונות ליעד מסוים מכתבות במגזין ומצלצלים לסוכן נסיעות שלנו כדי להזמין - היום אנחנו כבר קוראים כתבות בנייד, מבצעים השוואת מחירים במנוע חיפוש ומזמינים כרטיס ישירות מהאתר או האפליקציה של חברת התעופה.
גם ברמה הגלובאלית וגם בישראל נראה כי פלטפורמת המובייל נמצאת בשלב של התפתחות וגדילה. לצד נוכחות הולכת וגדלה של גולשים בערוץ הסלולרי, אנחנו צפויים לראות שינויים משמעותיים בערוצי השיווק הדיגיטלי הרלוונטיים למשתמשי מובייל. אחד התחומים המתפתחים ביותר כיום גם במובייל הוא תחום הווידאו. חברות סטראט-אפ רבות מישראל ומכל העולם עמלות על פיתוח פלטפורמות פרסום מתקדמות ומדויקות יותר אשר יוכלו לאסוף נתונים בזמן אמת על התנהגות הגולשים ולהתאים עבורם פרסומות רלוונטיות על פי תחומי עניין. לדוגמא, אם גולש קורא כתבות על חופשה בכריתים במדור תיירות של Ynet, הפלטפורמה תזהה זאת וכאשר הוא יצפה בסרטון באתר Mako הוא יבחין פרסומת לחופשה בכריתים שתשובץ שם. פיתוח חסר תקדים נוסף הוא היכולת של פלטפורמות פרסום בווידאו לנתח פרמטרים שונים בסרטוני וידאו ברחבי הרשת כגון תווי פנים ולהציג בתוך הסרטון באזור מסוים פרסומת מתאימה. לדוגמא, אני צופה בסרטון של בר רפאלי עומדת ומדברת ליד קיר לבנים ובמקביל מוקרנת לי פרסומת של בר על אותו הקיר כשהיא מפרסמת מותג מסוים. נראה שהטכנולוגיה הזו עדיין בחיתוליה אבל בהחלט יש למה לצפות.
ערוץ שיווקי נוסף שנמצא במגמת עלייה הינו הפרסום באפליקציות. נפח השימוש באפליקציות במכשירים ניידים נמצא בעלייה מתמדת ועימו מגיעים גם המפרסמים שמבקשים לאתר את קהלי היעד שלהם ולהעביר להם מסרים שיווקיים. בנוסף, לצד השיפור הניכר שחל בטכנולוגיות מבוססות מיקום, מפרסמים יכולים להכין מודעות ובאנרים שהם מוכוונים אישית לגולשים באזורים מסוימים. אתה נמצא במשרד בת"א ובא לך לאכול צהריים ב-13:00? מודעה של ארוחה עסקית באזור המשרד בנייד יוביל אותך למסעדה הקרובה ותזכה אותך ב-20% הנחה.
תגובות
שרשור RSS לתגובות עבור מאמר זה