קידום אתרים

מתי להשתמש בדומיין שונה? מתי בסאב דומיין? ומתי ב – Directory ?

גרסה להדפסה

פעמים רבות, ההחלטות החשובות ביותר בתהליך של קידום אתר הן אלו הנוגעות למבנה שלו.  בהקשר זה, מתקיים כבר זמן רב בעולם ה – SEO דיון פופולארי בנוגע לשימוש בדומיינים שונים, סאב דומיינים, או תיקיות (Directories). השימוש במבנים שונים הינו רלבנטי וחשוב במיוחד עבור אתרים רב לשוניים או כאלה בעלי מספר קטגוריות/פעילויות שונות לחלוטין.

הבחירה בין המבנים השונים חשובה ביותר מכיוון שיש בידה להשפיע על איכות הסריקה של האתר על ידי מנועי חיפוש ועל נראות האתר בתוצאות החיפוש שלהם. החלטה לא נכונה עלולה להתגלות כבעייתית , מכיוון  שלא פשוט לבצע שינויים ותיקוני מבנה לאחר מכן.

בהקשר לכך, ברצוני לציין כבר בהתחלה כי אין אפשרות אחת טובה, היות ולכל שיטה לעיצוב מבנה האתר יש את יתרונותיה  ואת חסרונותיה. לפיכך במאמר זה אסביר מתי מומלץ להשתמש בדומיינים שונים, מתי בסאב דומין, ומתי בתיקיות. בנוסף, אנסה להציג כיצד כל שיטה עשויה להשפיע על מאמצי קידום האתר שלכם.

להלן דוגמאות לכל שיטה:

  • / www.example.com  www.example.fr (דומיינים שונים)
  • fr.example.com (סאב דומיין)
  • www.example.com/fr/ (תיקיות / Directories)

ראשית, ברצוני לספק איזושהי פרספקטיבה כללית על הנושא ולכן נבחן קודם כל את השפעתם של גורמים שונים על הבחירה בשיטה מבנית זו או אחרת. בנוסף, נדון כיצד ניתן להשיג מיקוד גיאוגרפי (GEO Targeting) בעזרת המבנים השונים ונבדוק האם ומתי סמכותיות הדומיין המקורי עוברת לדומיין החדש. כמו כן נתייחס גם להשפעת המבנים השונים על  דפי התוצאות של מנועי החיפוש. האם ניתן לקבל Sitelinks ? מהי דרגת השליטה באתר ? מהי דרגת חופש הפעולה שיש לנו במונחים של עיצוב ומבנה האתר ? ואיך בניית קישורים ומבנה הקישורים מושפעים ?

מיקוד גאוגרפי

כמו שכולנו יודעים, מנועי החיפוש הגדולים מציגים בדרך כלל תוצאות שונות  עבור אותן שאילתות חיפוש בארצות ואזורים גאוגרפיים שונים. מספר גורמים נלקחים בחשבון כגון: השפה של האתר, ה-IP של השרת, קוד המדינה (.il,.gr,.fr) של האתר (ccTLD), השפה של האתרים המקשרים לדומיין שלנו, ההגדרות בכלי למנהלי אתרים של גוגל, תגיות המטה-גאו (נתמכים רק ע"י בינג בינתיים) ועוד.

בד"כ הפתרון הטוב ביותר מנקודת המבט של הייעוד הגיאוגרפי הוא להשתמש בדומיינים שונים. השיטה הזאת מאפשרת ליצור אתרים שונים  המוכוונים כל אחד למדינה שונה. אם משתמשים בסיומת כללית כגון: (.com,.net וכד'), ניתן גם לקבוע מיקוד גיאוגרפי באמצעות כלי מנהלי האתרים של גוגל.

פתרון נוסף הוא ליצור מספר סאב-דומיינים  ולהשתמש בתגיות מטה-גאו, IP שונים וליצור מיקוד גיאוגרפי באמצעות כלי למנהלי האתרים של גוגל.

האפשרות הכי פחות מומלצת היא  ע"י תיקיות. במקרה זה ניתן להשתמש רק בתגיות מטה-גאו ומיקוד גאוגרפי ובאמצעות כלי למנהלי האתרים של גוגל.

www.example.com/ca

www.example.com/uk

www.example.com/ru

מצ"ב קישור לסרטון הסבר


סמכותיות הדומיין

מנועי חיפוש משתמשים במספר גורמים לקביעת הסמכותיות או האמון (Trust & authority) בדומיין. הגורמים הללו מאוד חשובים כיוון שהם יכולים להשפיע מאוד על התוצאות של מנועי החיפוש. זאת הסיבה שבחלק מהשאילתות, דפים פחות ממוקדים ובעלי PR נמוך השייכים לאתרים חזקים, מופיעים למעלה בתוצאות החיפוש (לדוגמא: ויקיפדיה).

לכן השאלה היא איזו מבין שלושת השיטות שומרת על הסמכותיות של הדומיין? מנקודת מבט זאת הבחירה הטובה ביותר היא שימוש בתיקיות (לדוגמא: www.example.com/blog/). מאחר והתיקיות הם חלק מהאתר הראשי, כל מאפייני הדומיין נשמרים. כאשר משתמשים בדומיינים שונים (לדוגמא: www.example-blog.com) עוצמת הדומיין החדש ומאפייניו לא מועברים לדומיין החדש.

מכאן השאלה המורכבת והיא מה קורה כשמשתמשים בסאב דומיין (לדוגמא: blog.example.com)? בקרב קהילת מקדמי האתרים הועלו מספר תיאוריות בעבר לגבי הנושא. ניסויים הראו שבמקרים מסוימים, כאשר לדומיין הראשי יש יחסית מספר קטן של סאב דומיינים, חלק מהסמכות מועברת לסאב הדומיין. לפי תיאוריות אחרות, סאב הדומיין מטופל כדומיין נפרד לחלוטין ולכן המאפיינים לא מועברים אליו.

הצוות של WebSEOAnalytics.com ביצע ניתוח מקיף בעבר לגבי המידע הנאסף מהדיווחים של כלי קידום האתרים. בהתבסס על המידע הנ"ל יש אינדיקציה חזקה שחלק מהסמכות והאמון מועברים לסאב דומיין רק במקרים בהם יש מספר קטן של סאב דומיינים וכאשר מיבנה הקישורים של האתר הראשי מעביר מספיק קישורים אליהם. גורם נוסף יכול להיות אם סאב הדומיין שומר על אותו אתר ואותו מיבנה קישורים כמו האתר הראשי.

לעומת זאת, כאשר מספר סאב הדומיינים גדול מידי (לדוגמא: blogspot.com) וכשאין קישורים אליו מהאתר הראשי, אז אין העברה של האמון או הסמכות (Trust & authority).

דפי התוצאות של מנועי החיפוש (SERP)

כאשר לאתר מסויים יש יותר מדף אחד שמופיע בתוצאות החיפוש  שאילתה מסויימת, יש סיכוי גדול יותר להגדלת תנועת הגולשים לאתר. אך בהקשר זה, נמנעים בדרך כלל מנועי החיפוש מלהציג יותר משתי תוצאות מאותו אתר כדי להגדיל את הגיוון ולהבטיח את איכותן של התוצאות. (לאחרונה יש שינוייים בתחום זה וגוגל מציג מידי פעם מעל לשני דפים מאותו דומיין).

אז, במקרה הזה, שימוש בדומיינים שונים יכול להוביל להופעות מרובות בתוצאות החיפוש. גם, ברור כי שימוש בתיקיות יכול להביא ליותר משני דפים בתוצאות החיפוש. אז השאלה היא מה קורה כשמשתמשים בסאב דומיין? כמו שראינו לעיל, תיאוריית קידום אתרים אחת אומרת שגוגל אמורה להתייחס לסאב דומיין כדומיינים שונים לחלוטין. אבל אם זה היה תמיד נכון, לא היינו רואים סאב דומיינים כפולים בתוצאות החיפוש לעיתים יותר קרובות? כדי לענות לשאלה הזאת אנחנו צריכים להביט מקרוב יותר על הדרך בה מנועי החיפוש פועלים.

גוגל משתמש באלגוריתם אנטי "התקהלות מארח" ( Anti host crowding algorithm )

כדי להבטיח שהמשתמש מקבל תוצאות חיפוש ממקורות שונים. לפני כמעט שלוש שנים, מאט כץ סיפק מידע על הנושא במאמר "סאב- דומיין וסאב ספריה" (שימו לב שבגלל שהמאמר ישן, יש סיכוי שיש שינויים משמעותיים באלגוריתמים). הוא אומר שברוב המיקרים האלגוריתם מבטיח שלא יותר משתי תוצאות מאותו דומיין או סאב דומיין מופיעים בתוצאות החיפוש. למרות זאת, יש מקרים (למשל כשעושים חיפוש ל"וואלה") כשתוצאות החיפוש כוללות תוצאות מדומיינים שונים. ע"י חיפוש של מושגים דומים שכוללים את שם המותג של חברות גדולות, ברור שבמקרים כאלה עדיף להשתמש בסאב דומיין מאשר דפים מאותו דומיין.

כדי להבין כיצד מטפלים בסאב דומיין ע"י מנועי החיפוש, אנחנו צריכים לדעת בדיוק כיצד פועל האלגוריתם של מנוע החיפוש ולכן איננו יכולים לספק תשובות מוחלטות. אולם, כמו שאמרנו, ניתוח מעמיק של תוצאות החיפוש וניסיונות קידום אתרים מראים כי השימוש בסאב דומיין יש אפשרות לקבל יותר משתי תוצאות באותם תוצאות חיפוש למילות חיפוש מסויימות.

תמיכת site links

קישורי האתר מקושרים לדפים פנימיים המופיעים בחלק מתוצאות החיפוש (site links) כדי לעזור למשתמשים לנווט באתר. הם נבחרים על ידי האלגוריתם של גוגל, אבל למנהלי אתרים יש יכולת להסיר site links אשר אינם רלוונטיים לדעתם באמצעות כלי למנהלי האתרים של גוגל.

site links נתמכים גם עבור תיקיות וגם עבור סאב דומיין. ברור כי בגלל שתוספי הדומיין הם אתרים שונים, הם לא יכולים להופיע בקישורי האתר של הדומיין הראשי.

שליטה באתר

הפיתרון הישיר והבטוח ביותר הוא להשתמש בתיקיות, בגלל שאין צורך בקוד מיוחד כדי לטפל בחלקים שונים של האתר. הפתרון הזה מאפשר לך יותר שליטה באתר שלך, פשוט בגלל שכל החלקים שלו משולבים.

יצירת מספר סאב דומיין בד"כ אומר שיש לך חלקים נוספים באתר שצריכים טיפול נפרד. כמו שאמרנו קודם סאב הדומיין יכול להיות על אותו שרת או על שרת אחר, הם יכולים להיות עם אותו קוד או בעלי טכנולוגיה שונה לגמרי לתמוך בהם. אותו הדבר קורה כשמשתמשים בדומיינים שונים. מצד אחד זה נותן לך את החופש לטפל בחלקים הללו באופן שונה מהאתר הראשי, אבל זה בוודאי יגרום להוצאות רבות יותר מבחינתך.

חופש בעיצוב ומבנה אתר

בעיקר לסיבות שימושיות, כאשר אנחנו יוצרים אתר, אנחנו נוטים לשמור על אותו עיצוב ומבנה לאורך כל הדפים. זה מקל על הגולשים לנווט באתר. בנוסף ע"י שמירת אותו מבנה אתר אנחנו עוזרים למנועי החיפוש להבין מהם המרכיבים החשובים של האתר שלנו (תפריטים, סיומות עמוד, כותרות וכד'). זאת הסיבה שאנחנו משתמשים בתיקיות, שנחשבות חלק מאותו אתר, אנחנו בד"כ נוטים למערך דומה בכל הדפים.

מצד שני, כשמשתמשים בסאב דומיין, אנחנו יכולים להחשיב אותם כאתרים נפרדים ולכן יכולים להשתמש בעיצוב ומבנה אחר. הדבר חל גם בשימוש בדומיינים שונים. בעיקר כשאנחנו משתמשים באתרים במספר שפות (או מספר תרבויות), כשהתפריט, הקטגוריות או אפילו הפילוסופיה של האתר יכולים להיות שונים, שימוש במספר דומיינים או סאב דומיינים יכול להיות פתרון מעולה.

בניית קישורים ומבנה קישורים

כשמשתמשים בתיקיות, הקמפיין של בניית קישורים לאתר לא מושפע. תלוי בתוכנית שלך, ניתן להוסיף את ספריית הקישורים לדף הבית שלך, או להוסיף אותם בדפים הפנימיים כדי לעודד את הדירוג שלהם. בנוסף במקרה הזה ניתן לתפעל את מבנה הקישורים כדי שעוצמתם (link juice) תועבר לדפים החשובים ביותר של האתר.

כשמשתמשים בסאב דומיין ובעיקר כשיש לך דומיינים שונים, מאוד מומלץ ליצור קמפיינים שונים של בניית קישורים בשבילם. תצטרך לוודא כי סאב הדומיינים מקבלים מספיק קישורים מאתרים חיצוניים כדי  לשפר את דרוגם. בנוסף צריך לוודא במקרים של סאב דומיין שיש קישורים מהאתר הראשי. לסיום, כשיש מספר דומיינים חשוב לוודא שיש קישורים חוזרים בצורה שקופה (המנעו מקישורים מוסתרים או הסוואה).

האם להשתמש במספר דומיינים, סאב דומיינים או תיקיות?

אז זוהי הנקודה שבה כיסינו את כל האפשרויות ואתה צריך להגיע להחלטה. כמובן שתלוי בך איזה משלושת השיטות מתאים לך ביותר. להלן תמצא את השימושים הנפוצים ביותר של כל שיטה.

מתי להשתמש במספר דומיינים

משתמשים במספר דומיינים כשאתה רוצה להיות מאוד ממוקד גאוגרפית וכשיש לך מספיק תוכן ומשאבים כדי לתמוך בכל האתרים הללו. הפתרון הזה מאפשר לשינויים בעיצוב האתרים, במבנה ובקטגוריות ומאפשר לנו להגדיל את מספר התוצאות בדף התוצאות של מנועי החיפוש. יצירת אתרי מיקרו היא דרך טובה לקדם מוצרים ושירותים ייחודיים והם יכולים לעזור לך לצבור דירוג טוב יותר במיוחד אם יש באפשרותך להכניס את מילות החיפוש המיועדות לתוך שם הדומיין. יש מספר עסקים, סיבות שיווקיות וקידום אתרים שמשפיעים על ההחלטה שלך אם להשתמש במספר דומיינים, אבל אנחנו נפרט אותם במאמר אחר.

דוגמאות:

www.example.com
www.example.co.il
www.example-blog.com
www.micro-example-product.com

מתי להשתמש בסאב דומיין

משתמשים בסאב דומיין כשיש לך מוצרים ושירותים שונים שאתה רוצה להציג ע"י שימוש במבנה אתר שונה (גוגל עושה זאת לכמה מוצרים כמו אדוורדס, גוגל דוקס וכד'). גם, ניתן לעשות בהם שימוש לייעוד גיאוגרפי, או להגדלת התוצאות בדף התוצאות של מנועי החיפוש. במקרים רבים אתרים משתמשים בסאב דומיינים בגלל שהם משתמשים בשירות בלוג מארח כדי לתפעל את הבלוגים שלהם. לסיום, עבור אתרים רב לשוניים דינמיים, סאב דומיין הם פיתרון מצויין כי ניתן בקלות לקודד אותם והם יכולים להגיע לתוצאות טובות בקידום אתרים.

דוגמאות:

specialproduct.example.com

blog.example.com
map.example.com

מתי להשתמש בתיקיות

התיקיות הם השיטה הנפוצה והקלה ביותר לשימוש והם הפתרון לכל מטרה. זוהי השיטה הבטוחה ביותר במונחים של קידום אתרים ופיתוח אתרים. כדאי להשתמש בתיקיות כשיש אתר קטן יחסית כשרוצים לשמור על סמכות של דומיין בקטגוריות הראשיות.

דוגמאות:

www.example.com/product/
www.example.com/blog/
www.example.com/fr/

סיכום

במאמר הזה בדקנו בפרוטרוט את השיטות העכשוויות היעילות ביותר, כיסינו מתי ולמה להשתמש בכל שיטה ומה היתרונות והחסרונות. זכור לפני קבלת החלטה לשאול עצמך את השאלות הבאות:

  • האם יש לי משאבים לתמוך במספר דומיינים או בסאב דומיינים?
  • האם יש לי את הידע ליצור דומיינים/סאב דומיינים בצורה נכונה?
  • האם אני יכול לפתח קמפיין קידום אתרים חזק בשבילם?
  • האם יש לי מספיק תוכן להוסיף לכל האתרים החדשים?
  • האם יש באפשרותי לספק מספיק קישורים לכל הדומיינים והסאב דומיינים?

אם לא ענית בחיוב לכל השאלות הנ"ל אז הדרך הבטוחה ביותר היא לעבוד עם תיקיות.

הטבלה להלן מראה גורמים שונים שבדקנו עם שלושת השיטות:

דומיינים שונים סאב דומיין תיקיות
הכוונה גאוגרפית גבוה בינוני נמוך
סמכות, אימון, חוזק דומיין אין העברה של סמכות העברה של חלק מהסמכות העברת הסמכות
תוצאות חיפוש מגדיל את מספר התוצאות מגדיל את מספר התוצאות בחלק מהמקרים מספר מוגבל של תוצאות לדומיין
תמיכת site links לא כן כן
שליטה באתר מאוד קשה קשה קלה
חופש עיצוב ומבנה אתר מאוד גבוה בינוני גבוה נמוך
בניית קישורים ומבנה קישורים קמפיין בניית קישורים חדש הצלבת קישורים בין הדומיינים קמפיין בניית קישורים חדש הצלבת קישורים בין הסאב דומיינים קמפיין בניית קישורים בודד

מבנה קישורים פנימי

תגיות:

6 תגובות ל- “מתי להשתמש בדומיין שונה? מתי בסאב דומיין? ומתי ב – Directory ?”

  1. בתאריך 28 בינואר 2011 at 16:50 רועי responded with... #

    מאמר מצוין!
    תודה שעשית לי סדר בבלאגן

  2. בתאריך 1 בפברואר 2011 at 22:16 איתן responded with... #

    מאמר מעניין, תודה.
    אני לכ בטוח לעניין קושי בעיצוב ומבנה – סאב דומיין או תיקייה זה אותו הדבר ועקרונית, לפחות עם מערכות קוד פתוח, ניתן להתקין אותם גם בקלות גם בתיקיה כלומר לשלוט בעיצוב באופן מלא.

  3. בתאריך 23 בפברואר 2011 at 18:22 ברכות responded with... #

    תודה רבה.
    המאמר מקיף ומאוד מסודר.
    נהנתי לקרוא.

  4. בתאריך 15 במרץ 2011 at 17:22 רועי responded with... #

    בדיוק באתי לפתוח בלוג לאתר שלי והתלבטתי מה לעשות בנידון
    תודה על ההסברים המקיפים

  5. בתאריך 10 בינואר 2012 at 12:08 קידום בגוגל responded with... #

    כתבת:
    "לעומת זאת, כאשר מספר סאב הדומיינים גדול מידי (לדוגמא: blogspot.com) וכשאין קישורים אליו מהאתר הראשי, אז אין העברה של האמון או הסמכות (Trust & authority)."
    האם זה אומר שכל סאב דומיין מטופל באופן עצמאי? הרי בwebmastertools כתוב מספר הקישורים מblogspot.com ואין התייחסות לסאבדומיין.
    העיניין קריטי מאז שגוגל פרסמו שהם רוצים שיחס הלינקים \ דומיינים מפנים ישאוף ל1.

  6. בתאריך 5 ביוני 2014 at 13:11 יוני responded with... #

    כבוחרים דומיינים חדשים צריכים לדעת איזה סוג לבחור

הוסף את תגובתך

(חובה)